| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Raporty i analizy > Rośnie współzależność nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych

Rośnie współzależność nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych

Rynki nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych są od siebie coraz bardziej zależne. Na czym polega ta współzależność? Jakie czynniki na nią wpływają? I najważniejsze, czy ta tendencja utrzyma się w przyszłości?

Z opracowania przygotowanego przez NBP wynika, że w I kwartale 2016 roku utrzymywała się wysoka rentowność projektów mieszkaniowych. O rosnącym popycie świadczy przede wszystkim zmniejszenie się zapasu niesprzedanych lokali w największych polskich miastach.

W tym samym okresie pozytywne tendencje zaobserwowano również w branży nieruchomości komercyjnych. Co prawda, w niektórych aglomeracjach, jak np. w Warszawie, spadła stopa zwrotu na rynku biurowym, jednak wynikało to z przesunięcia finalizacji niektórych inwestycji z końca 2015 r. Istotna jest natomiast wartość transakcji, która osiągnęła satysfakcjonujący wynik 0, 5 mld euro.

Brexit a rynek nieruchomości w Polsce

- Dane NBP potwierdzają, że cała branża jest w dobrej kondycji- ocenia Piotr Kijanka, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Grupie Deweloperskiej Geo.  – Utrzymująca się hossa powoduje również rosnącą zależność rozwoju poszczególnych sektorów.

Po pierwsze kapitał ludzki

Według najnowszych danych GUS na Uniwersytecie Wrocławskim studiuje ponad 26 tys. osób, na Uniwersytecie Jagiellońskim ponad 41 tys., a na Śląskim kolejne 24 tys. Liczną grupą są też studenci kierunków technicznych –na samym AGH kształci się obecnie ponad 30 tys. osób. To tylko kilka przykładowych liczb, które pokazują ogromny potencjał intelektualny Polski.

- Kapitał ludzki to najważniejszy czynnik napędowy gospodarki, w tym także branży nieruchomości – mówi przedstawiciel Grupy Geo. – Każdego roku na rynek pracy trafia coraz więcej wykwalifikowanych absolwentów, którzy przyciągają pracodawców, a w dalszej kolejności inwestorów związanych z nieruchomościami komercyjnymi – wyjaśnia.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Coraz więcej biurowców

W efekcie, w ciągu ostatnich lat wiele polskich miast stało się ważnymi centrami outsourcingowymi. Dla przykładu: w Krakowie strefa ekonomiczna daje zatrudnienie dla ok. 50 tys. osób. Strefa ta jest stale poszerzana – ostatnio, jak podaje PAP, została niedawno powiększona o ponad 150 ha (obecnie zajmuje powierzchnię 866 ha).   

Przykładem mogą być również Katowice, gdzie w Specjalnej Strefie Ekonomicznej funkcjonuje 260 firm polskich i zagranicznych, a zatrudnionych jest ok. 56 tys. osób. Eksperci, m.in. ci uczestniczący w Europejskim Kongresie Gospodarczym, spodziewają się, że właśnie w Katowicach najszybciej będzie się rozwijał sektor nowoczesnych usług i do stolicy Górnego Śląska przeniosą się kolejne korporacje.

W całej Polsce z roku na rok rośnie liczba projektów biurowych. Przypomnijmy, że według NBP na rynku nieruchomości komercyjnych wartość transakcji inwestycyjnych w I kwartale 2016 wyniosła ok. 0,5 mld euro.

Skutki wprowadzenia umowy deweloperskiej

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zdjęcia

Rośnie współzależność nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych /Fot. Fotolia
Rośnie współzależność nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych /Fot. Fotolia

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »