| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Raporty i analizy > Sytuacja na rynku mieszkaniowym – lipiec 2014

Sytuacja na rynku mieszkaniowym – lipiec 2014

Na rynku najczęściej poszukiwane są duże lokale, inwestorzy chętniej kupują mieszkania z rynku wtórnego, niż od deweloperów. Program dopłat „Mieszkanie dla Młodych” – przyciąga coraz więcej klientów, niestety same kredyty hipoteczne – sprzedają się słabo.

Od początku działania programu Mieszkanie dla Młodych (ruszył 1 stycznia 2014 r.), do Banku Gospodarstwa Krajowego trafiło 8237 wniosków o preferencyjne kredyty na łączną kwotę 187 mln zł. Z tej puli prawie 150 mln dotyczyło wypłaty dofinansowania w 2014 r., przy czym warto przypomnieć, że na cały rok przeznaczono w ustawie 600 mln zł, co oznacza, że przez połowę czasu wykorzystano tylko czwartą część pieniędzy. Mimo mniejszej niż oczekiwano sprzedaży kredytów w ramach MdM, deweloperzy (program obejmuje tylko lokale z rynku pierwotnego) w większości zanotowali dynamiczne wzrosty liczby sprzedanych mieszkań. Budimex Nieruchomości zwiększył sprzedaż niemal dwukrotnie, niewiele mniej okazale wyglądają procenty w Marvipolu i Murapolu, a o 40-50 proc. więcej sprzedały m.in. Inpro, Polnord, Robyg i Ronson.

Inwestorzy najchętniej kupują duże lokale

Dobre wyniki sprzedaży deweloperów dodają im pewności siebie, więc o udane negocjacje cenowe jest coraz trudniej. Widać także mniejszą liczbę promocji czy innych zachęt dla klientów. Najwięcej sprzedaje się mieszkań z segmentu popularnego – z jednej strony dzięki wsparciu MdM, a z drugiej – tak po prostu wyglądają dziś potrzeby mieszkaniowe przeciętnego Polaka. W efekcie, na niektórych rynkach doradcy Home Broker i Park House zauważają niedobory lokali 1- i 2-pokojowych. Tak jest m.in. w Poznaniu. Inną ciekawą tendencją jest poszukiwanie przez klientów mieszkań o powierzchni 90-100 mkw. Wielu deweloperów budujących osiedla z segmentu popularnego, dostosowując się do potrzeb przeciętnego Polaka, skupiło się na niedużych lokalach i w niektórych projektach w ogóle nie ma mieszkań dużych. Tymczasem klienci na takie nieruchomości cały czas są (choć jest ich niewielu). Na niektórych osiedlach nieliczne duże lokale sprzedają się na pniu. Taką sytuację zaobserwowano m.in. w Krakowie, w którym rośnie też zainteresowanie lokalami użytkowymi.

Rynek wtórny - konkuruje z deweloperami

Braki w ofercie deweloperów zawsze powodują przebudzenie się rynku wtórnego. W połączeniu z mniejszą liczbą promocji i ofert specjalnych mamy do czynienia z sytuacją, w której część klientów zamiast kupować mieszkanie nowe, wybiera używane. Na rynek wtórny często patrzą osoby, które nie mogą skorzystać z MdM ze względu na jego ograniczenia lub braki w ofercie deweloperów.

W związku z powyższą sytuacją, jest szansa, że w drugim półroczu deweloperzy będą bardziej skłonni do udzielania wyższych rabatów, bo korzyści wynikające z Mieszkania dla Młodych nie są wystarczającą zachętą dla potencjalnych kupujących. A tych nie brakuje, bo utrzymujące się na niskim poziomie oprocentowanie lokat i obligacji skarbowych także wpływają na wzrost zainteresowania rynkiem nieruchomości.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Pysz

Doradca podatkowy nr 11335

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »