| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Raporty i analizy > Kawalerki ustępują mieszkaniom kompaktowym?

Kawalerki ustępują mieszkaniom kompaktowym?

Kawalerki ustępują mieszkaniom kompaktowym? Od kilku kwartałów znacznie zmniejszył się udział jednopokojowych mieszkań w ofercie największych miast Polski. Bardziej opłaca się zainwestować w mieszkanie kompaktowe niż w kawalerkę.

Należy zaznaczyć, że w ostatnim czasie zmniejszyła się przeciętna powierzchnia mieszkań deweloperskich. Jest to rezultatem niepewnej sytuacji gospodarczej, która odbiła się na możliwościach finansowych Polaków, ale również sprawiła, że stali się oni bardziej ostrożni podczas planowania wydatków. W związku z tym obecnie największym wzięciem klientów cieszą się właśnie małe lokale 2- pokojowe o niskiej powierzchni przypadającej na jedno pomieszczenie oraz o odpowiednim rozkładzie. Takie mieszkania stanowią bezpośrednią konkurencję dla kawalerek, ponieważ na powierzchni, która kiedyś starczała tylko na jeden pokój, dzisiaj można „zmieścić” już dwa.

Zobacz także: Odebrałeś mieszkanie z usterką? Co powinieneś wiedzieć?

W ciągu dwóch ostatnich lat w gronie pięciu głównych miast najmniejszy udział kawalerek przypadający na całą ofertę został odnotowany w Warszawie. Taka sytuacja w stolicy jest naturalna, bo w tym mieście standardowo wzięciem cieszą się większe jednostki mieszkalne. Podobnie jest w Gdańsku. Za największy odsetek całkowitej podaży w ciągu ostatnich trzech miesięcy minionego roku odpowiadały 1-pokojowe lokale mieszkalne w Krakowie. We Wrocławiu oraz Poznaniu stanowiły one niewiele ponad jedną dziesiątą.

Odsetek kawalerek w całkowitej ofercie nowych mieszkań,I kwartał 2010 r. – IV kwartał 2011 r.

Źródło: Raporty „Pierwotny rynek mieszkaniowy” dla poszczególnych miast, Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A.

Zobacz także: Mieszkania tanieją, wynajem coraz mniej opłacalny

Warto podkreślić, że mieszkania składające się z jednego pokoju stanowią z reguły większy odsetek wszystkich lokali deweloperskich w miastach będących dużymi ośrodkami akademickimi, bo to właśnie młode osoby po ukończeniu nauki zazwyczaj decydują się na taki zakup. Wynika to z faktu, że z jednej strony pragną one jak najszybciej się uniezależnić, z kolei zwykle nie dysponują jeszcze dużymi możliwościami finansowymi, które pozwalałyby na zakup większego lokum.

Zobacz także: W Polsce nadal brakuje mieszkań

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »