| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Raporty i analizy > Kupno mieszkania – jak ograniczyć koszty?

Kupno mieszkania – jak ograniczyć koszty?

Kupno mieszkania wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jak je ograniczyć? Część kosztów związanych z kupnem mieszkania można zmniejszyć, negocjując wysokość kwot lub wykorzystując dostępne promocje.

Chcąc kupić mieszkanie warte 300 tys. zł, często trzeba posiadać dodatkowo blisko 20 tys. zł. Kwotę tę pochłaniają koszty transakcyjne, o których, niestety, nie wszyscy potencjalni nabywcy wiedzą. Część tych pieniędzy można zaoszczędzić lub przynajmniej lepiej spożytkować na przykład dzięki:

  1. rezygnacji z formy notarialnej umowy przedwstępnej,
  2. negocjowaniu stawki taksy z notariuszem,
  3. zamówieniu optymalnej liczby odpisów z aktu notarialnego,
  4. rezygnacji z wpisu roszczenia o przeniesienie własności do księgi wieczystej kupowanego mieszkania,
  5. negocjowaniu stawki prowizji pośrednika,
  6. przeznaczeniu prowizji pośrednika na składkę w programie regularnego oszczędzania,
  7. niepłaceniu prowizji pośrednikowi przy zakupie nowego mieszkania,
  8. niepodleganiu podatkowi PCC przy zakupie nowego mieszkania,
  9. rezygnacji z usługi pośrednika.

Trzeba jednak pamiętać o plusach i minusach wynikających z zastosowania powyższych rozwiązań. Nadmierne oszczędności mogą bowiem generować niemałe ryzyko.

Zobacz także: Poprawiła się sytuacja na rynku deweloperskim

Negocjuj z notariuszem

Dobrym przykładem kosztu transakcyjnego o negocjowalnej wysokości jest opłata za usługę świadczoną przez notariusza. Warto przypomnieć, że wizyta w kancelarii jest niezbędna, aby przenieść prawo własności do nieruchomości. Nie jest ona jednak wymagana przy podpisywaniu umowy przedwstępnej. Trzeba pamiętać, że forma zwykła tej umowy w mniejszym stopniu wiąże obie strony. Warto ponadto zaznaczyć, że notariusze często podają wysokość swojego wynagrodzenia jako maksymalne dozwolone stawki. Ich zestawienie znajduje się w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości. Warto je jednak negocjować. Do taksy notarialnej należy ponadto dodać 23% VAT-u oraz zapłacić za sporządzenie kilku odpisów (6 zł za stronę). Wbrew pozorom zaoszczędzić można nawet na nich. Nie ma bowiem sensu sporządzać nadmiernej liczby odpisów, biorąc pod uwagę, że zawsze w przyszłości można ten brak nadrobić. Oryginał aktu pozostaje bowiem w kancelarii rejenta. Minimalna liczba odpisów, jaką należy wziąć przy transakcji, to trzy sztuki. Wysyłane są one do urzędu skarbowego, sądu wieczysto-księgowego oraz gminy lub spółdzielni. Dodatkowy odpis wymagany byłby przy zakupie mieszkania z wykorzystaniem kredytu hipotecznego. Zwyczajowo strony transakcji otrzymują po jednym odpisie, choć nie jest to niezbędne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Adwokat dr Sebastian Koczur

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »