Deficyt miejsc parkingowych
Deficyt miejsc parkingowych to przede wszystkim problem większych miast. Zauważalne w ostatnich latach inwestycje w infrastrukturę drogową nie są w stanie zapewnić satysfakcjonującej przestrzeni przeznaczonej dla pojazdów. Jednocześnie, nieustanny rozwój metropolii powoduje dalszy napływ zarówno turystów, jak i potencjalnych nowych mieszkańców, często zmotoryzowanych. W tegorocznym raporcie o korkach w największych polskich miejscowościach, firma Deloitte zwraca uwagę, że już w 2009 r. około 60% ludności naszego kraju mieszkało właśnie w miastach. Ten sam dokument wskazuje niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych jako jeden z gorzej ocenianych przez mieszkańców elementów organizacji ruchu. Całości obrazu nie poprawiają pojawiające się co jakiś czas w lokalnych gazetach czy serwisach internetowych, alarmujące tytuły typu „Zabierają kolejne miejsca parkingowe w centrum...”. Tendencja do rozszerzania strefy dla pieszych jest na ogół pozytywnie oceniana. Trzeba jednak równolegle prowadzić działania na rzecz zapewnienia komfortu również dla kierowców.
Jak zwiększyć liczbę parkingów?
W dyskusjach na temat możliwości rozwiązania tego problemu pojawiają się różne koncepcje, często nawiązujące do doświadczeń innych krajów. Wśród propozycji wymienić można znany na Zachodzie system parkingów przesiadkowych „parkuj i jedź dalej”, który umożliwia rozładowanie ruchu samochodowego w centrach. Istotne jest także odpowiednie wykorzystanie dostępnej przestrzeni poprzez tworzenie parkingów w uzasadnionych lokalizacjach (urzędy, obiekty handlowo-usługowe) oraz zagospodarowanie ogrodzonych barierkami stref stanowiących pobocze jezdni. Czynnikiem, który od lat niweluje problem zatłoczonych chodników i pasów zieleni, są parkingi podziemne udostępniane w nowo powstających budynkach mieszkalnych i nie tylko.
reklama
reklama
Zobacz także: Kupno czy wynajem mieszkania?
– Realizacja w centrum Wrocławia takich inwestycji jak Aparthotel Invite z luksusowymi mieszkaniami czy biurowiec Hubska Center wymaga od nas zapewnienia miejsc parkingowych zarówno mieszkańcom i pracownikom firm, jak i ich przyszłym gościom – podkreśla Witold Sadowski z firmy Deka Inwestycje – Parking podziemny stanowi więc od jakiegoś czasu standard w ofercie deweloperskiej, który warto jeszcze rozszerzać o pewną liczbę dostępnych miejsc naziemnych.
Powstające w miastach nowe obiekty z takimi parkingami nie rozwiążą oczywiście problemów komunikacyjnych, jednak stanowią niezbędny komfort dla lokatorów oraz osób załatwiających swoje sprawy w danej okolicy.