| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Nieruchomości komercyjne > Rynek nieruchomości handlowych w Polsce

Rynek nieruchomości handlowych w Polsce

Rynek nieruchomości handlowych w Polsce zmierza w kierunku dominacji małych centrów handlowych. Małe centra handlowe są odpowiedzią na zapotrzebowanie Polaków – sieciowe sklepy blisko domu pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. Nieruchomości handlowe są również gratką dla inwestorów i najemców.

Coraz częściej powstające dziś mniejsze obiekty handlowe cieszą się rosnącym zainteresowaniem konsumentów, którzy poszukują sposobów na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. Najemców zachęcają niższymi opłatami, a dla deweloperów chcących zdywersyfikować swoją działalność są alternatywnym sposobem inwestowania. Nie wymagają tak wielkich nakładów jak duże centra, a ich proces komercjalizacji jest krótszy.

Analitycy DTZ zwracają uwagę, że rozwój tego segmentu wynika z obecnej sytuacji na rynku finansowym. Jest także dowodem na to, że nasz rynek nieruchomości handlowych dojrzewa. Inwestorzy i najemcy szybko adaptują nowe trendy i dopasowują ofertę do wymagań konsumentów. Wśród klientów wyraźnie widoczna jest bowiem zmiana zwyczajów zakupowych. Wolą robić je na co dzień w mniejszych sklepach, a nie tracić czasu w dużych galeriach handlowych.

Zobacz także: Factory Warszawa Annopol – pierwszy outlet w prawobrzeżnej Warszawie

Rosnąca liczba osób zaopatrujących się w niedużych placówkach jest przesłanką do rozwoju mniejszych centrów handlowych, których głównymi najemcami są supermarkety czy dyskonty.

– Na rynku wyraźnie widoczne jest zapotrzebowanie na mniejsze obiekty handlowe, dlatego w sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego Red Park, które realizujemy na poznańskim Dębcu zdecydowaliśmy się w marcu rozpocząć także budowę centrum handlowego pod nazwą Galeria Dębiec – tłumaczy Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w Red Real Estate Development.

Zobacz także: Rynek handlowy w Polsce za 10 lat: prognoza

Dodaje, że w tym rejonie Poznania brakowało nowoczesnego obiektu umożliwiającego mieszkańcom szybkie i komfortowe dokonywanie zakupów w pobliżu domu. Galeria Dębiec, która będzie oferować 9770 m kw. powierzchni handlowej i 358 krytych miejsc parkingowych wypełni tę lukę. Ponad 1500 m kw. zajmować będzie w niej główny operator spożywczy – market Biedronka.

Duży potencjał rynku nieruchomości handlowych

To właśnie rynek niedużych obiektów handlowych charakteryzuje się szczególnie dużym potencjałem rozwoju. W całym kraju powstają osiedlowe, śródmiejskie i lokalne centra handlowe oraz niewielkie parki handlowe. Z danych DTZ wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił znaczny przyrost nowej podaży powierzchni handlowej w tego typu obiektach, szczególnie w mniejszych miastach. Ogólnie, w najbliższych latach przewidywany jest znaczny wzrost rynku powierzchni handlowych w Polce. Obecnie działa w naszym kraju 380 centrów handlowych o powierzchni 9,5 mln m kw. Na 1 tys. mieszkańców przypada ok. 250 m kw. W porównaniu ze średnią europejską wynoszącą 400 m kw. to niewiele. Dlatego eksperci z CBRE oceniają potencjał naszego rynku centrów handlowych jeszcze na ok. 3 mln m kw.

Zobacz także: Biurowiec Goeppert-Mayer w Katowicach

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »