| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Inwestycje > Jak uniknąć strat przy odbiorze mieszkania od dewelopera?

Jak uniknąć strat przy odbiorze mieszkania od dewelopera?


Jeśli zdecydowaliśmy się na kupno nowego mieszkania to czeka nas jego odbiór od dewelopera, żeby uniknąć strat trzeba mieć podstawową wiedzę z zakresu budownictwa. Jeśli przeoczymy nawet najmniejsze usterki w stolarce możemy narazić się na dodatkowe koszty, nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy fachowca, której koszt będzie dużo niższy, niż ewentualne poprawki już na nasz koszt.

Wszystkie uszkodzenia, uchybienia i niedoróbki muszą znaleźć się w protokole odbioru technicznego lokalu. Należy jednak pamiętać, że ich usunięcie zajmie deweloperowi trochę czasu. Nie ma, więc sensu zgłaszanie zarysowań ściany, którą później nabywca planuje usunąć lub pokryć gładzią gipsową. Trzeba też pamiętać, że w zamian za odpowiednie obniżenie ceny mieszkania, nabywca może zrezygnować z roszczenia dokonania niektórych napraw i zająć się nimi osobiście w późniejszym terminie.

Trzeba też podkreślić, że podpisanie protokołu odbioru nie sprawia automatycznie, że nowy nabywca traci prawo do zgłaszania usterek, które ujawnią się z czasem. Wtedy w grę wchodzi rękojmia, która nawet niepowołana w umowie działa z mocy prawa przez 3 lata na konstrukcję budynku i przez rok na wykończenie. Roszczenia z tytułu rękojmi muszą być zgłaszane w formie pisemnej. Gwarancja na mieszkanie praktycznie nie występuje, na poszczególne elementy wykończenia – owszem.

– Warto, aby deweloper w trakcie odbioru przekazał klientowi dokumenty dotyczące gwarancji na przykład na drzwi czy okna, a także wszelkie instrukcje użytkowania, aby nie było w przyszłości kwestii spornych przy reklamacjach – dodaje Włodzimierz Wielogórski.

W przypadku stwierdzenia usterek w elementach objętych zarówno rękojmią jak i gwarancją, można domagać się z tego tytułu ich wymiany, naprawy lub pieniężnej rekompensaty.

Zobacz także: Wyższa emerytura za mieszkanie

Na koniec wypadałoby jeszcze rozróżnić dwa pojęcia: „odbiór techniczny” i „odbioru lokalu”. Pierwszy z nich polega na sprawdzeniu jakości wykonania mieszkania. Drugi natomiast wiąże się ze spisaniem stanu liczników, odbiorem kluczy, a co za tym idzie także płaceniem czynszu.

– Część deweloperów łączy oba odbiory, a część je rozdziela. Drugie rozwiązanie jest bardziej korzystne dla klienta. Nabywca odbiera bowiem klucze już po usunięciu usterek, a więc płaci czynsz dopiero od momentu gdy bez przeszkód może zająć się wykończeniem. Ponadto dopóki klient nie odbierze kluczy koszty utrzymania lokalu ponosi deweloper, co dodatkowo mobilizuje go do szybszego usunięcia usterek – tłumaczy Włodzimierz Wielogórski. O tym czy odbiory będą przeprowadzone łącznie czy nie z reguły mówi umowa przedwstępna.

reklama

Data publikacji:

Ekspert:

Bartosz Turek

analityk

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Jeśli przeoczymy nawet najmniejsze usterki w stolarce możemy narazić się na dodatkowe koszty, nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy fachowca, której koszt będzie dużo niższy, niż ewentualne poprawki już na nasz koszt.
Jeśli przeoczymy nawet najmniejsze usterki w stolarce możemy narazić się na dodatkowe koszty, nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego warto rozważyć możliwość skorzystania z pomocy fachowca, której koszt będzie dużo niższy, niż ewentualne poprawki już na nasz koszt.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Komorniczak

Doradca podatkowy, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »