| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wnętrza > Salon > Sprzęt RTV i AGD > Reklamacja sprzętu – kiedy mamy taką możliwość?

Reklamacja sprzętu – kiedy mamy taką możliwość?

Sprzęt kupiony od przedsiębiorcy przez osobę fizyczną na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, zgodnie z polskim prawem, może podlegać reklamacji (jest to sprzedaż konsumencka). Za sprzęt (towar) w głównej mierze odpowiada sprzedawca i w większości przypadków to on musi przyjąć reklamację. Przeczytaj, w jakich sytuacjach możemy reklamować sprzęt i ile mamy na to czasu.

Reklamacja sprzętu w większości przypadków powinna być przyjęta przez sprzedawcę. Czasem jednak zdarza się, że musimy zwrócić się do podmiotu wystawiającego gwarancję (najczęściej jest to producent sprzętu). Sprzedawca ma obowiązek przyjąć naszą reklamację w ciągu dwóch lat od momentu zakupu sprzętu, natomiast z gwarancji możemy korzystać przez okres jej obowiązywania – nie jest on ustalony odgórnie, może trwać np. pół roku, rok lub nawet dożywotnie. Jednak nawet jeśli producent udzielił gwarancji na sprzęt nie musimy reklamować go u niego, sprzedawca nadal ma obowiązek przyjęcia reklamacji – kupujący ma prawo wybrać, która forma bardziej mu odpowiada.

Reklamacji podlega również sprzęt kupiony na odległość, czyli przez Internet, a także poza lokalem przedsiębiorstwa, np. od akwizytora.

Zobacz także: Jak ustawić sprzęt elektroniczny w małym mieszkaniu?

Kiedy możemy dokonać reklamacji?

Reklamacji u sprzedawcy możemy dokonać, gdy sprzęt w momencie kupna był niezgodny z umową. Możemy wyróżnić cztery takie kryteria:

  1. Wadliwy towar – towar posiada wadę niewynikającą z niewłaściwego użytkowania, np. karta graficzna do komputera przegrzewa się w czasie grania i wyłącza komputer.
  2. Towar nie działa w sposób do tego przeznaczony, np. zamrażalnik nie mrozi żywności.
  3. Towar różni się od tego, co deklarował sprzedawca, producent lub jego przedstawiciel, np. gdy zmywarka reklamowana była jako bardzo cicha, a niestety tak nie jest.
  4. Niewłaściwy montaż towaru lub jego uruchomienie – dotyczy to sytuacji, gdy zamawiamy razem z produktem usługę montażu lub uruchomienia sprzętu bądź gdy postępujemy według poleceń zawartych w instrukcji, a mimo to dochodzi do uszkodzenia.

Na niezgodność towaru z umową nie możemy się powołać, jeśli wada była widoczna w momencie zakupu lub gdy zostaliśmy o niej poinformowani.

Żeby reklamacja mogła zostać uznana musimy zgłosić ją w ciągu dwóch lat od momentu zakupu i dodatkowo w ciągu dwóch miesięcy od momentu zauważenia usterki.

Zobacz także: Telewizor LCD, plazma czy 3D?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

RT Tax Poland

Założona w 2000 roku firma jest obecnie jednym ze światowych liderów. Oferuje usługi zwrotu podatku dla osób, które pracowały za granicą. RT Tax posiada około 400 przedstawicielstw w 40 krajach na całym świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »