| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wnętrza > Salon > Sprzęt RTV i AGD > Reklamacja sprzętu – kiedy mamy taką możliwość?

Reklamacja sprzętu – kiedy mamy taką możliwość?

Sprzęt kupiony od przedsiębiorcy przez osobę fizyczną na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, zgodnie z polskim prawem, może podlegać reklamacji (jest to sprzedaż konsumencka). Za sprzęt (towar) w głównej mierze odpowiada sprzedawca i w większości przypadków to on musi przyjąć reklamację. Przeczytaj, w jakich sytuacjach możemy reklamować sprzęt i ile mamy na to czasu.

Jakie mamy prawa?

Jeśli nasza reklamacja jest zasadna możemy żądać naprawy towaru lub wymiany na nowy taki sam i pozbawiony wad. Kupujący ma prawo wybrać odpowiadającą mu opcję. W określonych sytuacjach mimo to sprzedawca podejmie decyzje o formie:

 – jeśli z przyczyn niezależnych nie ma możliwości wymiany na taki sam towar (np. gdy producent z powodu wady wycofuje całą serię produktu),

– gdy naprawa będzie zbyt kosztowna, wtedy zostanie podjęta decyzja o wymianie,

– jeśli brak sprzętu będącego w naprawie narazi konsumenta na dyskomfort również możemy liczyć na wymianę (np. gdy dotyczy to lodówki i jej naprawa ma potrwać kilka dni).

Wtedy możemy też domagać się obniżenia ceny towaru.

Zobacz także: Jaki odkurzacz wybrać: workowy, bezworkowy czy piorący?

Odstąpienie od umowy

Konsument najczęściej chce oddać sprzęt i dostać zwrot pieniędzy – rozwiązanie to nazywamy odstąpieniem od umowy. Jest ono możliwe tylko gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa bądź jest zbyt kosztowna, gdy naraża kupującego na niedogodności, a także gdy sprzedawca nie będzie w stanie usunąć usterki mimo podjęcia kilkukrotnych prób.

Zwrot niewadliwego towaru

Istnieje również możliwość zwrotu niewadliwego towaru, ale tylko wtedy, gdy:

– kupujemy sprzęt poza lokalem przedsiębiorcy, np. od akwizytora, w ciągu 10 dni od zawarcia umowy,

– zakupy odbyły się w sklepie internetowym, w ciągu 10 dni od wydania rzeczy.

W obu przypadkach zwrot może nastąpić bez podania przyczyny. Jeśli nie zostaliśmy poinformowani o możliwości zwrotu w ciągu 10 dni to termin ten biegnie od momentu, w którym dowiedzielibyśmy się o takiej możliwości, nie później jednak niż 3 miesiące od wydania towaru.

Zobacz także: Wybór nawilżacza powietrza: na co zwrócić uwagę?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Cafe Finance

Ogólnopolskie biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »