| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wnętrza > Projektowanie wnętrz > Wnętrza komercyjne > Rola barw w wizualnym kształtowaniu przestrzeni handlowej

Rola barw w wizualnym kształtowaniu przestrzeni handlowej

Światło i związana z nim nierozerwalnie barwa wywołują różne efekty fizjologiczne i przestrzenne, kształtują klimat psychiczny, estetyczny, co jest bardzo ważne w przestrzeniach handlowych. Znajomość roli barw w wizualnym kształtowaniu przestrzeni handlowej pomoże skutecznie wpłynąć na wzrost sprzedaży na przestrzeni handlowej oraz poprawi jakość i kulturę pracy.

Źle dobrana barwa może wywoływać poczucie przytłoczenia, powodować złe samopoczucie, pasywność, jak również optycznie zakłócać kształt i proporcje pomieszczenia. Stosowanie barw we wnętrzach handlowych może zachęcać do zakupów, wzmagać lub osłabiać wydajność pracy personelu.

Zobacz także: Rola oświetlenia we wnętrzach handlowych

Kolory możemy klasyfikować zależnie od ich aktywności. Największą aktywność ma barwa pomarańczowa, następnie żółta, czerwona, zielona, purpurowa. Najmniejszą wykazuje niebieska, zielona i fioletowa. Aktywne barwy stosujemy na małych powierzchniach, w niewielkich ilościach we wnętrzu, mniej aktywne na większych – tak, aby ich oddziaływanie pozostawało w harmonii dla odbiorcy. Oddziaływanie barwy zależy również od jasności i nasycenia, światła oraz miejsca użycia.

Najbliższe człowiekowi są barwy, które odnajdujemy najczęściej w przyrodzie oraz takie, które związane są z podświadomymi, pozytywnymi skojarzeniami. Stosując odpowiednie barwy na poszczególnych płaszczyznach pomieszczenia, możemy wywierać na odbiorcy różne stany emocjonalne, a także wpływać na optyczne wrażenie zmiany proporcji.

Zobacz także: Prawidłowe natężenie światła w obiektach handlowych

Ciepłe i jasne barwy w górnej płaszczyźnie pomieszczenia pobudzają, zastosowane z boku, na ścianach, dają wrażenie ciepła i zbliżenia, z dołu powodują uczucie lekkości, odciążenia. Ciepłe i ciemne barwy, zastosowane z góry, zamykają wnętrze, a z boku - odgradzają, natomiast z dołu wywołują wrażenie stabilności.

Zimne i jasne kompozycje kolorystyczne nad obserwatorem, wpływają odprężająco i rozjaśniają wnętrze, zastosowane z boku i z dołu zachęcająco „do biegu”, prowadzą. Zimne i ciemne, w górnej płaszczyźnie są niekorzystne, stwarzają poczucie zagrożenia i ciężaru, w bocznych płaszczyznach wywołują chłód i smutek, z dołu – obciążają i ściągają w dół.

ARTDESIGN

reklama

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Stosowanie barw we wnętrzach handlowych może zachęcać do zakupów, wzmagać lub osłabiać wydajność pracy personelu. Fot. ARTDESIGN
Stosowanie barw we wnętrzach handlowych może zachęcać do zakupów, wzmagać lub osłabiać wydajność pracy personelu. Fot. ARTDESIGN

Światło i związana z nim nierozerwalnie barwa wywołują różne efekty fizjologiczne i przestrzenne, kształtują klimat psychiczny, estetyczny, co jest bardzo ważne w przestrzeniach handlowych. Fot. ARTDESIGN
Światło i związana z nim nierozerwalnie barwa wywołują różne efekty fizjologiczne i przestrzenne, kształtują klimat psychiczny, estetyczny, co jest bardzo ważne w przestrzeniach handlowych. Fot. ARTDESIGN

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Czub-Kiełczewska

Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »