| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wnętrza > Projektowanie wnętrz > Wnętrza komercyjne > Istotne parametry źródeł światła w obiektach handlowych

Istotne parametry źródeł światła w obiektach handlowych

Planując oświetlenie w obiektach handlowych zwracajmy uwagę na parametry źródeł światła. Wśród wielu parametrów, opisujących każde źródło światła, są dwa na które należy zwrócić szczególną uwagę, aby przedmioty handlu, w naszym wnętrzu wyglądały jak najlepiej i zachęcały klientów do zakupu.

Jest to temperatura barwowa (ciepła, biała, dzienna) oraz współczynnik oddawania kolorów Ra – wskazujący, jak oświetlenie wybranym źródłem światła umożliwia obserwację kolorów.

Zobacz także: Sposoby oświetlenia wnętrz obiektów handlowych

W zależności od miejsca wykorzystania, zaleca się stosowanie źródeł światła, o temperaturze barwowej i wskaźniku oddawania barw Ra:

  • artykuły spożywcze – barwa ciepła, ciepło-biała, Ra=85 z wyjątkiem warzyw - barwa biała oraz mięs i wędlin, do oświetlenia których wykorzystujemy specjalne świetlówki, wydobywające kolor czerwony o Ra=85; w przypadku braku takiego źródła proponowana jest barwa biała,
  • szeroki asortyment - sklepy wielobranżowe – białe światło,
  • ekskluzywny asortyment – barwa ciepła – pogłębienie wrażenia elegancji i wytworności,
  • artykuły odzieżowe, skórzane – barwa ciepło-biała lub biała, źródła światła gwarantujące najlepsze oddawanie barw, Ra=95,
  • artykuły meblowe, dywany - barwa ciepło-biała o Ra = 85-95,
  • artykuły papiernicze, sportowe i zabawki - barwa ciepło-biała, biała o Ra= 85,
  • biżuteria, zegarki – barwa ciepło-biała, biała o Ra= 85; artykuły wykonane ze szkła i metali najlepiej prezentują się oświetlone światłem halogenowym,
  • kosmetyka, fryzjerstwo - barwa ciepło biała, biała o Ra= 95,
  • kwiaty - podobnie jak kosmetyki,
  • szyldy, reklamy, oświetlenie zewnętrzne – barwa dzienna, Ra=72.

Zastosowanie źródeł, o określonej temperaturze barwowej podporządkowane jest zasadzie, że towarom należy nadać taki wygląd, jaki będą miały w miejscu użytkowania.

Do oświetlenia wnętrz handlowych nie należy stosować tradycyjnych żarówek i świetlówek o słabym współczynniku oddawania barw. Wrażenie barwy światła zależne jest od natężenia. Przy dużych wartościach natężenia oświetlenia należy stosować źródła o barwie białej, gdyż źródła o barwie ciepłej dają wrażenie nienaturalności, powodują szybkie zmęczenie zmysłu wzroku.

Stosowanie zbyt intensywnej barwy w oświetleniu powoduje przekłamanie w wyglądzie rzeczy. Kolorowym światłem podkreślamy kolor wybranego asortymentu np. intensywności barwy wędlin, butów itd.

Projektując oświetlenie wnętrz handlowych powinniśmy pamiętać, że promieniowanie UV i IR powoduje płowienie materiałów i deformacje, ma również niekorzystny wpływ na artykuły spożywcze. Należy stosować odpowiednie źródła o niskiej emisji tego promieniowania.

Zobacz także: Podstawowe zasady oświetlenia wnętrz

Do lamp stosowanych dla wyróżnienia salonu sprzedaży/sklepu, należą systemy świetlne wykorzystywane po zapadnięciu zmroku - Display line. Lampy te, dzięki przesłonie włożonej do projektora, pozwalają wyświetlić wybraną treść/obraz na dowolnej płaszczyźnie, stanowiącej ekran. Może nim być elewacja budynku, chodnik przed witryną sklepową, sufit we wnętrzu. System pozwala uzyskać obraz ze slajdu z treścią zależną od okazji, pory roku itp. Oprawą możemy ponadto sterować, nadając ruch wyświetlanemu obrazowi.

Projektując oświetlenie w salonie sprzedaży powinniśmy pamiętać, że nie wydobywamy tylko walorów produktu, ale również tworzymy wizerunek sklepu, jego charakter, a także przyczyniamy się do kultury zakupów.

ARTDESIGN

reklama

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Planując oświetlenie w obiektach handlowych zwracajmy uwagę na parametry źródeł światła. Fot. ARTDESIGN
Planując oświetlenie w obiektach handlowych zwracajmy uwagę na parametry źródeł światła. Fot. ARTDESIGN

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Budzis

Doradca finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »