| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wnętrza > Projektowanie wnętrz > Wnętrza komercyjne > Ergonomia w biurze

Ergonomia w biurze

Coraz częściej pracodawcy w czasie aranżacji biura zwracają uwagę na ergonomię. W biurze spędzamy dużo czasu, dlatego ergonomia w nim jest niezwykle istotna.

Od dłuższego czasu obserwujemy diametralne zmiany w charakterze pracy. Dziś coraz częściej pracujemy w biurach, w których spędzamy średnio około 2000 godzin rocznie. W związku z tym, projektanci współczesnych biurowców stają przed wyzwaniem – co zrobić, aby przestrzeń biurowa była nie tylko estetyczna, funkcjonalna, ale i ergonomiczna?

Praca biurowa tylko pozornie wydaje się łatwa i przyjemna. Wielogodzinne siedzenie za biurkiem, przed monitorem komputera, w hałasie działających urządzeń biurowych, klimatyzatorów, wentylacji, rozmawiających osób – takie warunki z pewnością nie sprzyjają efektywności, kreatywności i dobremu samopoczuciu pracowników. Dlatego zarówno przed architektami i projektantami wnętrz obiektów biurowych, jak i przed producentami materiałów wykończeniowych i wyposażenia przeznaczonego do biur, stoi niezwykle trudne zadanie: tworzyć ergonomiczne obiekty, które będą odpowiedzią na wyzwania współczesnej pracy i potrzeby użytkowników przestrzeni biurowej.

Zobacz także: Aranżacja wnętrza użyteczności publicznej: kompendium

Biurowa ergonomia

Na ergonomię codziennej pracy wpływa wiele czynników. Stosując podstawowe zasady ergonomii, można stworzyć przestrzeń biurową, która nie tylko nie będzie uciążliwa, ale będzie jednocześnie przyjazna i komfortowa dla użytkowników. O czym należy pamiętać? Przede wszystkim o wygodnym, regulowanym krześle, odpowiednio ustawionym biurku, bezpiecznym dla wzroku oświetleniu oraz monitorze komputera. Właściwa wentylacja i klimatyzacja pozwalająca utrzymać poziom czystości i wilgotności powierza to również niezbędne czynniki. To jednak nie wszystko. – W nowoczesnych biurowcach coraz częściej tworzy się wnętrza zorganizowane na planie otwartym, czyli tzw. open space, w którym przebywa i pracuje jednocześnie wiele osób. Dla zachowania komfortu i higieny pracy istotne jest więc także zapewnienie odpowiednich warunków akustycznych, które pozwolą minimalizować wszelkie hałasy, nieuniknione w tego typu pomieszczeniach – tłumaczy Anna Baczkowska z firmy Armstrong.

Open space

Co nas najbardziej rozprasza w pracy? Najczęściej jest to uciążliwy hałas, który może pochodzić z rozmaitych źródeł. Zwykle generowany jest przez różne urządzenia biurowe, działające wentylatory i klimatyzatory, rozmawiające osoby, a także hałas uliczny i komunikacyjny dobiegający z zewnątrz. W jaki sposób można go minimalizować? – Warunki akustyczne przestrzeni biurowych można regulować przede wszystkim poprzez zastosowanie sufitów podwieszanych – mówi Anna Baczkowska. Sufi jako największa i najmniej „zagospodarowana” płaszczyzna jest idealnym miejscem, które odpowiednio przygotowane, może w znaczny sposób poprawiać akustykę pomieszczeń. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań dostosowanych do potrzeb różnorodnych wnętrz biurowych – od otwartych i przestrzennych open space, poprzez sale konferencyjne i audytoria, po indywidualne gabinety, hole wejściowe i korytarze. – Za każdym razem trzeba jednak wziąć pod uwagę funkcję danej przestrzeni – dodaje.

Zobacz także: Jakie kryteria rządzą współczesną architekturą wnętrz?

W biurach na planie otwartym, gdzie w skupieniu musi pracować jednocześnie wiele osób, najlepiej zastosować płyty sufitowe, które będą minimalizowały hałas, a zatem dobrze pochłaniały niepożądane dźwięki i regulowały ich nadmierne odbicia. W salach konferencyjnych konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy izolowaniem od hałasu dobiegającego z zewnątrz a poprawą jakości dźwięków wewnątrz pomieszczeń. W tym przypadku odpowiednie będą płyty sufitowe o parametrach standardowych. Indywidualne biura (np. gabinet prezesa) to pomieszczenia, które wymagają zachowania maksimum dyskrecji. Aby rozmowy i dźwięki nie wydostawały się na zewnątrz, ważne jest, by takie wnętrza były dobrze odizolowane od innych pod względem akustycznym.

Źródło: materiały prasowe

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Coraz częściej pracodawcy w czasie aranżacji biura zwracają uwagę na ergonomię. Fot. Armstrong
Coraz częściej pracodawcy w czasie aranżacji biura zwracają uwagę na ergonomię. Fot. Armstrong

W biurze spędzamy dużo czasu, dlatego ergonomia w nim jest niezwykle istotna. Fot. Armstrong
W biurze spędzamy dużo czasu, dlatego ergonomia w nim jest niezwykle istotna. Fot. Armstrong

Na ergonomię codziennej pracy wpływa wiele czynników. Fot. Armstrong
Na ergonomię codziennej pracy wpływa wiele czynników. Fot. Armstrong

Stosując podstawowe zasady ergonomii, można stworzyć przestrzeń biurową, która nie tylko nie będzie uciążliwa, ale będzie jednocześnie przyjazna i komfortowa dla użytkowników. Fot. Armstrong
Stosując podstawowe zasady ergonomii, można stworzyć przestrzeń biurową, która nie tylko nie będzie uciążliwa, ale będzie jednocześnie przyjazna i komfortowa dla użytkowników. Fot. Armstrong

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Promocji Miedzi (PCPM)

(PCPM)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »