| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wnętrza > Projektowanie wnętrz > Kolory i wzory > Funkcja koloru we wnętrzach publicznych i prywatnych

Funkcja koloru we wnętrzach publicznych i prywatnych

Kolor jest pochodną proponowanej wizji przestrzeni, jest związany z funkcją wnętrza, nie może być traktowany jako oddzielny od mebli i wyposażenia element projektu. Jaka jest jedna funkcja koloru we wnętrzach publicznych i prywatnych?

W zależności od rodzaju przestrzeni i jej przeznaczenia kolor spełnia różne funkcje: mocne, nasycone barwy podkreślają wrażenie luksusu, a przy braku finezyjnych ozdób budują wnętrze. W pomieszczeniach, w których zrezygnowano z powodów finansowych z wyrafinowanych podziałów, sztukaterii, dopracowanych dodatków i bibelotów, kreujących atmosferę, funkcję tworzenia nastroju i dopełnienia wnętrza przejmuje odpowiednio dobrany, wyrazisty kolor. W zależności od przeznaczenia wnętrza można zaproponować różne rozwiązania kolorystyczne.

W hotelu sprawdzą się nawet nietypowe, zaskakujące połączenia kolorystyczne - na pewno zostaną zauważone i zapamiętane, a ze względu na z założenia krótki okres pobytu nie zdążą zmęczyć lub się znudzić.

W domach wybierane są bezpieczne zestawienia kolorystyczne, o średnim nasyceniu barw - klienci preferują uniwersalne kolory ziemi: beże i brązy.

W przestrzeniach użytkowych inwestor oczekuje wnętrz oryginalnych, charakterystycznych, pozwalających na wyraźne odróżnienie od konkurencji i zbudowanie rozpoznawalnej marki.

Zobacz także: Kolor i odcień podczas łączenia w schemacie wnętrza

We wnętrzach publicznych kolor z reguły nawiązuje do koloru logotypu firmy, kolorystyki kojarzącej się z działalnością inwestora lub niosącej pożądany przekaz (np. w firmach medycznych będą to barwy czyste, laboratoryjne: biel, niebieski, popielaty lub zielony; w firmach wykorzystujących nowoczesne technologie: srebrny, czarny, w firmach spożywczych kolory natury, w kancelariach prawniczych solidne brązy, stare złoto).

Przestrzenie użytkowe są zazwyczaj ciekawymi wyzwaniami projektowymi, ponieważ muszą posiadać intrygujący i wyrazisty charakter, rozpoznawalny przez klientów, a efekt wizualny jest równie ważny jak funkcjonalność. Wnętrze publiczne musi silnie oddziaływać na klientów firmy, jest wizytówką i źródłem informacji na temat marki. Wystrój ma komunikować pewne pożądane cechy firmy, jak nowoczesność, dynamizm, solidność i prestiż, dlatego projektowanie wnętrz publicznych jest ciekawym doświadczeniem, w którym można wykorzystać wielopłaszczyznową wiedzę i szerokie spektrum środków wyrazu. Inwestorzy coraz częściej są otwarci na niekonwencjonalne rozwiązania i eksperymenty, rozumiejąc, że wnętrze typowe i banalne zginie w masie podobnych, a odważne pomysły zostaną zauważone przez klientów budując identyfikację obiektu, a przez to marki.

Zobacz także: Wykorzystanie optycznych właściwości koloru

Również we wnętrzach prywatnych widoczne jest zainteresowanie intensywną kolorystyką i śmiałymi połączeniami. Kolory nie są już postrzegane wyłącznie przez ich właściwości optyczne, zgodnie z którymi kolory jasne wizualnie powiększają, a kolory ciemne zmniejszają wnętrze. Oczywiście określone właściwości kolorów pomagają budować przestrzeń, poprawiają i korygują proporcje wnętrza, podkreślają lub ukrywają cechy przestrzeni, przede wszystkim stwarzają jednak niewyczerpane możliwości efektownego kształtowania wnętrza, wydobycia faktur i niuansów detali, kreowania nastroju i wyróżnialnego charakteru oraz budowania przestrzeni poprzez wydobycie kontrastem perspektywy.

reklama

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Kolor jest pochodną proponowanej wizji przestrzeni, jest związany z funkcją wnętrza, nie może być traktowany jako oddzielny od mebli i wyposażenia element projektu. Fot. ARTDESIGN
Kolor jest pochodną proponowanej wizji przestrzeni, jest związany z funkcją wnętrza, nie może być traktowany jako oddzielny od mebli i wyposażenia element projektu. Fot. ARTDESIGN

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

PB Online

Serwis badań internetowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »