| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Wspólnota mieszkaniowa > Powołanie i odwołanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej

Powołanie i odwołanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej

Wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale stanowią części składowe określonej nieruchomości. Właściciele lokali określają sposób zarządu nieruchomością wspólną – mogą go powierzyć osobie fizycznej lub prawnej. W jaki sposób odbywa się procedura powołania i odwołania zarządu wspólnoty mieszkaniowej?

W przypadku, gdy liczba lokali wynosi mniej niż siedem nie jest konieczne powołanie zarządu. Do wspólnoty mieszkaniowej mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące współwłasności, np. do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli.

W umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali lub w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego właściciele lokali mogą określić sposób zarządu nieruchomością wspólną – w tym powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.  Zmiana ustalonego powyżej sposobu zarządu może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza.

29.90 zł100 pytań o obowiązek podatkowy VAT - PDF

Zobacz: Podział wspólnoty mieszkaniowej

Jeżeli liczba lokali wynosi więcej niż siedem, ich właściciele są zobowiązani do powołania, w drodze uchwały, zarządu – jednoosobowego lub kilkuosobowego.

Na członka zarządu może zostać powołana wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.  

Właściciele lokali mogą w każdej chwili, w drodze uchwały, zawiesić w czynnościach lub odwołać poszczególnych członków zarządu.

Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.  

W sytuacji, gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie.  

Ustawa o własności lokali przewiduje przypadki, w których nie powołano zarządu. Jeżeli zarząd nie został powołany lub pomimo powołania nie wypełnia swoich obowiązków bądź narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd. Sąd określi zakres uprawnień zarządcy oraz należne mu wynagrodzenie, a gdy ustaną przyczyny jego powołania – odwoła zarządcę.

Zobacz serwis: Wspólnota mieszkaniowa

Gdy w terminie dwóch lat od dnia wyodrębnienia własności pierwszego lokalu w nieruchomości, w której liczba lokali wynosi więcej niż siedem, właściciele lokali nie dokonają wyboru zarządu ani nie powierzą zarządu nieruchomością wspólną w umowie zawartej w formie aktu notarialnego, to ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd może żądać także dotychczasowy zarządca nieruchomości, o ile sprawował zarząd nieruchomością w dniu wyodrębnienia własności pierwszego lokalu, i kontynuował zarząd tą nieruchomością przez okres co najmniej dwóch lat. 

Ustawa z 24.06.1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. 2000 r., Nr 80, poz. 903 ze zm.)

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS26
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem Infor.pl »