| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Wspólnota mieszkaniowa > Obowiązkowe ubezpieczenia wspólnoty mieszkaniowej w 2011 roku

Obowiązkowe ubezpieczenia wspólnoty mieszkaniowej w 2011 roku

Wspólnota mieszkaniowa podlega ubezpieczeniom zarówno obowiązkowym, jak i dobrowolnym. Wspólnota zatrudniająca pracowników jest także zobowiązana dokonywać wpłat na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Uiszczanie składek na ubezpieczenie społeczne przez wspólnotę mieszkaniową

Tytułem wstępu należy wskazać, że wspólnota mieszkaniowa podlega obowiązkowemu systemowi ubezpieczeń społecznych w zakresie uiszczania składek na ubezpieczenie społeczne, dokonywania zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych, rozliczenia składek na ubezpieczenie społeczne oraz zasiłków z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego, prowadzenia ewidencji ubezpieczonych i płatników składek.

Wspólnota mieszkaniowa podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu

Wówczas, gdy wspólnota mieszkaniowa zatrudnia pracowników, zleceniobiorców do wykonania określonych czynności na rzecz wspólnoty, to podlega ona obowiązkowemu ubezpieczeniu w zakresie ubezpieczenia chorobowego, wypadkowego, emerytalnego, czy też rentowego. Należy także wskazać, że wspólnota podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu w zakresie zawieranych umów o pracę – przez cały stosunek ich trwania, czyli od ich nawiązania do rozwiązania oraz umów zlecenie, także przez cały stosunek trwania umów.

Zobacz serwis: Najem

Zarówno pracownicy, jaki zleceniobiorcy zatrudnieni do wykonywania określonych prac we wspólnocie mieszkaniowej podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. W tym przypadku wspólnota powinna realizować wszelkie zasady i tryby finansowania tych świadczeń, przestrzegać terminu uiszczania składek.

Ubezpieczenia dobrowolne wspólnoty mieszkaniowej

Jeżeli pracownik lub zleceniobiorca jest równocześnie pracownikiem zatrudnionym u innego pracodawcy, u którego podlega ubezpieczeniu obowiązkowemu, to w takim wypadku we wspólnocie mieszkaniowej może podlegać tylko dobrowolnemu ubezpieczeniu.

Fundusze realizowane we wspólnocie mieszkaniowej

Wspólnota zatrudniająca pracowników jest zobowiązana dokonywać wpłat na Fundusz Pracy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W ramach dokonywania wpłat na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – wspólnota mieszkaniowa będąca pracodawcą jest zobowiązana realizować określone zasady w ramach odnowy roszczeń pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia z powodu niewypłacalności pracodawcy. Wspólnota mieszkaniowa jest także zobowiązana dokonywać wpłat na Fundusz Pracy w przypadku zatrudnienia pracowników lub zleceniobiorców.

Należy pamiętać o tym, że Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym, który pozyskuje pieniądze ze składek pracodawców.

Podstawa Prawna:

1. Ustawa z dnia 13 października 1989 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 ze zm.).

2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135 ze zm.).

3. Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia z powodu niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. Nr 158, poz. 1121).

Zobacz także serwis: Prawo budowlane

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »