| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Wspólnota mieszkaniowa > Obowiązki ewidencyjne ciążące na wspólnocie mieszkaniowej

Obowiązki ewidencyjne ciążące na wspólnocie mieszkaniowej

Na wspólnocie mieszkaniowej spoczywają obowiązki zarówno ewidencyjne, jak i rejestracyjne. Zarząd w małej wspólnocie lub zarządca w dużej wspólnoty mieszkaniowej, a także każdy członek wspólnoty zobowiązani są dokonać zgłoszenia do Głównego Urzędu Statystycznego w terminie 14 dni od powstania wspólnoty.

Wspólnota mieszkaniowa w rejestrze podmiotów

Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną, która nie ma ona osobowości prawnej, dlatego też przepisy ustawy o statystyce publicznej – nakładą na jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – obowiązek wpisu do rejestru podmiotów gospodarki narodowej. W wyniku czego wspólnota mieszkaniowa dokonująca wpisu do rejestru otrzymuje numer statystyczny REGON, który powinien zostać wskazany w korespondencji gospodarczej.

Ponadto wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej ma prawo brać udział w procesach gospodarczych z innymi podmiotami. Może być ona także stroną w stosunkach gospodarczych. Z uwagi na ten fakt, na podstawie przepisów uregulowanych zarówno w prawie gospodarczym, jak i podatkowym – wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest prowadzić obowiązkową ewidencję i rejestrację.

Zobacz serwis: Nieruchomości za granicą

Wspólnota mieszkaniowa w rejestrze urzędowym

Należy wskazać, że wspólnota mieszkaniowa widnieje rejestrze sądowym oraz w rejestrze ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminę, gdyż nie jest ona zobowiązana dokonywać w tych rejestrach wpisów. Natomiast zarząd w małej wspólnocie lub zarządca w dużej wspólnoty mieszkaniowej, a także każdy członek wspólnoty zobowiązani są dokonać zgłoszenia do Głównego Urzędu Statystycznego w terminie 14 dni od powstania wspólnoty.

Rejestracja czynności cywilnoprawnych wykonywanych w ramach wspólnoty

Wspólnota mieszkaniowa może zatrudniać pracowników w celu wykonywania pewnych czynności w formie umowy cywilnoprawnej. Jednakże w tym wypadku zobowiązana jest ona zgłosić ten fakt do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wspólnota jako płatnik składek ubezpieczeniowych powinna dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na druku ZUS ZPA w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy cywilnoprawnej.

Wspólnota mieszkaniowa po uiszczeniu wypłaty pracownikowi w terminie 15 dni zobowiązana jest zgłosić ten fakt na właściwych formularzach.

Podstawa Prawna:

- ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 4398 ze zm.).

Zobacz także serwis: Podatki

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń

Stowarzyszenie polskich producentów materiałów do wykonywania systemów ociepleń ścian zewnętrznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »