| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Wspólnota mieszkaniowa > Obowiązki ewidencyjne ciążące na wspólnocie mieszkaniowej

Obowiązki ewidencyjne ciążące na wspólnocie mieszkaniowej

Na wspólnocie mieszkaniowej spoczywają obowiązki zarówno ewidencyjne, jak i rejestracyjne. Zarząd w małej wspólnocie lub zarządca w dużej wspólnoty mieszkaniowej, a także każdy członek wspólnoty zobowiązani są dokonać zgłoszenia do Głównego Urzędu Statystycznego w terminie 14 dni od powstania wspólnoty.

Wspólnota mieszkaniowa w rejestrze podmiotów

Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną, która nie ma ona osobowości prawnej, dlatego też przepisy ustawy o statystyce publicznej – nakładą na jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – obowiązek wpisu do rejestru podmiotów gospodarki narodowej. W wyniku czego wspólnota mieszkaniowa dokonująca wpisu do rejestru otrzymuje numer statystyczny REGON, który powinien zostać wskazany w korespondencji gospodarczej.

Ponadto wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej ma prawo brać udział w procesach gospodarczych z innymi podmiotami. Może być ona także stroną w stosunkach gospodarczych. Z uwagi na ten fakt, na podstawie przepisów uregulowanych zarówno w prawie gospodarczym, jak i podatkowym – wspólnota mieszkaniowa zobowiązana jest prowadzić obowiązkową ewidencję i rejestrację.

Zobacz serwis: Nieruchomości za granicą

Wspólnota mieszkaniowa w rejestrze urzędowym

Należy wskazać, że wspólnota mieszkaniowa widnieje rejestrze sądowym oraz w rejestrze ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminę, gdyż nie jest ona zobowiązana dokonywać w tych rejestrach wpisów. Natomiast zarząd w małej wspólnocie lub zarządca w dużej wspólnoty mieszkaniowej, a także każdy członek wspólnoty zobowiązani są dokonać zgłoszenia do Głównego Urzędu Statystycznego w terminie 14 dni od powstania wspólnoty.

Rejestracja czynności cywilnoprawnych wykonywanych w ramach wspólnoty

Wspólnota mieszkaniowa może zatrudniać pracowników w celu wykonywania pewnych czynności w formie umowy cywilnoprawnej. Jednakże w tym wypadku zobowiązana jest ona zgłosić ten fakt do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wspólnota jako płatnik składek ubezpieczeniowych powinna dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na druku ZUS ZPA w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy cywilnoprawnej.

Wspólnota mieszkaniowa po uiszczeniu wypłaty pracownikowi w terminie 15 dni zobowiązana jest zgłosić ten fakt na właściwych formularzach.

Podstawa Prawna:

- ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 4398 ze zm.).

Zobacz także serwis: Podatki

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ASCS-Consulting Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »