| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Wspólnota mieszkaniowa > Kiedy we wspólnocie reprezentuje nas zarząd?

Kiedy we wspólnocie reprezentuje nas zarząd?

Podstawowym zadaniem zarządu jest (co wydaje się oczywiste) zarządzanie nieruchomością wspólną oraz kosztami eksploatacyjnymi związanymi z poszczególnymi lokalami, w zakresie w jakim nie mogą tego robić poszczególni właściciele lokali. Są jednak sytuacje, gdzie zarząd będzie działał na podstawie dodatkowego pełnomocnictwa udzielonego przez właścicieli lokali.

Do podstawowych zadań zarządu we wspólnocie mieszkaniowej należy m.in.:
• zarządzanie nieruchomością wspólną
• prowadzenie dla nieruchomości wspólnej ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej
• zachowanie, aktualizacja lub opracowanie dokumentacji technicznej budynku
• aktualizacja danych właścicieli

Powyższe czynności wchodzą w zakres tzw. czynności zwykłego zarządu, do których wykonywania zarząd nie potrzebuje uzyskiwać każdorazowo zgody czy upoważnienia właścicieli lokali.

Jak jednak wskazują przepisy Ustawy o własności lokali do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu. W przypadkach, gdzie dla danej czynności wymagane jest zachowanie formy szczególnej (np. aktu notarialnego) uchwała właścicieli udzielająca takiego pełnomocnictwa musi zostać podjęta także w odpowiedniej formie szczególnej.

W zakresie takich czynności, zarząd działa jednocześnie jako nasz pełnomocnik, na podstawie wspomnianego pełnomocnictwa zawartego w uchwale właścicieli lokali.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Uregulowanie te są istotne także w stosunkach zewnętrznych, gdzie konieczne jest pełnomocnictwo do zawarcia umowy danego rodzaju, sporządzonej w formie prawem przewidzianej. Wiąże się to bowiem z określonymi czynnościami techniczno-budowlanymi, dotyczącymi wspólnej nieruchomości.

Należy podkreślić, że każdy właściciel lokalu ma prawo zaskarżyć uchwałę wspólnoty mieszkaniowej wyrażającą zgodę na dokonanie czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu oraz udzielającą zarządowi pełnomocnictwa do dokonywania takich czynności do sądu z powodu jej niezgodności z przepisami prawa, umową właścicieli, bądź gdy narusza ona zasady prawidłowego zarządzania czy w inny sposób narusza jego interesy. Ma na to jednak tylko sześć tygodni od dnia podjęcia uchwały.

Zobacz również serwis: Najem

reklama

Data publikacji:

Eksperci:

Igor Bąkowski

Radca prawny

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Monika Chylińska

Architekt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »