| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Wspólnota mieszkaniowa > Jak można kontrolować działalność zarządu?

Jak można kontrolować działalność zarządu?

Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu z właścicieli lokali. Jeśli członek zarządu lub zarządca odmówi nam udostępnienia dokumentów wspólnoty, można go pociągnąć do odpowiedzialności karnej, gdyż nie ma on prawa do wyłącznego rozporządzania dokumentacją wspólnoty.

Zarząd lub zarządca jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową - ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. Do jego obowiązków należy także zachowanie, aktualizacja lub opracowanie dokumentacji technicznej budynku. Jest to szczególnie pożądane we wspólnotach mieszkaniowych powstałych na bazie przewłaszczanych lokali należących do jednostek samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa lub innych podmiotów państwowych.
Zarząd lub zarządca jest zobowiązany do aktualizacji danych właścicieli, opierając się głównie na danych z księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości wspólnej oraz z ksiąg wieczystych prowadzonych dla lokali. W tym celu mogą żądać od właściciela lokalu okazania dokumentów potwierdzających jego prawo własności, w szczególności dokumentujących jego prawo własności w drodze spadkobrania.

Zobacz również serwis: Spółdzielnia mieszkaniowa

Na dorocznym zebraniu właścicieli lokali dokonywana jest ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd powierzono w umowie, a następnie właściciele podejmują uchwałę w przedmiocie udzielenia absolutorium członkom tych organów. Ocena jest poprzedzona sprawozdaniem zarządu za okres sprawozdawczy oraz sprawozdaniem finansowym zaakceptowanym przez zarząd lub zarządcę.

Nieudzielenie absolutorium członkom zarządu, jeżeli nie skutkowało ich odwołaniem, stanowi jedynie wyraz dezaprobaty dla ich działalności w okresie objętym sprawozdaniem. Może być uzasadnieniem wniosku właściciela lub właścicieli lokali o ustanowienie zarządcy przymusowego przez sąd, w przypadku gdy zarząd nie wypełnia prawidłowo swoich obowiązków lub narusza zasady prawidłowej gospodarki.
Naturalnym następstwem nie udzielenia absolutorium członkom zarządu jest przystąpienie do głosowania w sprawie ich odwołania. Głosowanie w tym przedmiocie nie musi być wcześniej objęte porządkiem obrad.

Zobacz również serwis: Najem

Odwołanie lub zawieszenie członka zarządu może nastąpić w każdym czasie i bez ograniczonych przyczyn. Staje się skuteczne z chwilą zawiadomienia go w uchwale. Nie narusza to jego uprawnień wynikających z umowy, w szczególności odnoszących się do wynagrodzenia.

Członek wspólnoty ma prawo kontroli działalności zarządu. W szczególności ma prawo wglądu do ksiąg i dokumentów oraz sprawozdań. Ma również prawo żądać informacji i sprawozdań dotyczących stanu majątku wspólnoty i wyjaśnień w kwestiach związanych z zarządem wspólną nieruchomością.

reklama

Data publikacji:

Ekspert:

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »