| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Wspólnota mieszkaniowa > Montaż reklam na zewnątrz budynku

Montaż reklam na zewnątrz budynku

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wspólnota wynajmowała miejsce na szyld czy reklamę na elewacji. Czynsz z takich najmów będzie dochodem całej wspólnoty i będzie się przyczyniał do obniżenia kosztów zarządu tą nieruchomością. Ważne jest natomiast aby działo się to za zgodą mieszkańców.

Jednym ze źródeł przychodów we wspólnocie mieszkaniowej jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze. Najem lub dzierżawa może dotyczyć nie tylko pomieszczeń lecz także elewacji czy dachów budynków, które często wykorzystywane są do umieszczania reklam czy billboardów. Jeżeli ktoś chce umieścić na elewacji swój mały szyld czy nazwę, też musi to uzgodnić ze wspólnotą.

Elewacja należy do nieruchomości wspólnej, więc bez zgody wspólnoty nikt nie ma prawa niczego na niej umieszczać. Wspólnota może wyrazić zgodę na umieszczenie na elewacji szyldu lub reklamy, ale zwykle będzie chciała z tego tytułu otrzymywać przychody.

Zobacz również serwis: Gmina

To, czy informacja o działalności jest szyldem czy reklamą nie ma żadnego znaczenia, wspólnota ma prawo do uzyskiwania pożytków z nieruchomości wspólnej i może je ustalić dowolnie. Poza tym trudno wskazać różnice pomiędzy reklamą a szyldem. Przyjmuje się powszechnie, że reklama zawiera zachętę, której nie zawiera szyld, np. tabliczka z napisem „Piekarnia” jest szyldem, ale jeśli napis ten będzie podświetlony, będzie zajmował dużą powierzchnię lub będzie miał treść „Najlepsza piekarnia” albo „Świeże pieczywo”, to będzie to niewątpliwie reklama.

Jest mało prawdopodobne, aby wspólnota nie wyraziła zgody na umieszczenie szyldu lub reklamy na elewacji, ponieważ jest to dla niej możliwość uzyskania przychodu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Decyzja w sprawie reklam nie należy do kompetencji zarządu - to wspólnota decyduje uchwałą o tym, w jaki sposób będzie wykorzystywana nieruchomość wspólna. Zarząd powinien poinformować członków wspólnoty, że tylko oni mają prawo decydować o reklamach lub szyldach. Jeśli wspólnota podejmie w tej sprawie uchwałę, to jest ona prawem obowiązującym w tej wspólnocie. Zgoda administratora na powieszenie reklamy nie ma mocy zobowiązującej.

Zobacz również serwis: Konsument i umowy

Zarząd powinien pisemnie wezwać wszystkich, którzy mają powieszone reklamy do przedstawienia zgody wspólnoty wyrażonej uchwałą na powieszenie reklam lub nakazać w imieniu wspólnoty ich usunięcie. W piśmie powinien być wyznaczony termin przedstawienia zgody wspólnoty lub usunięcia reklam z informacją, że po tym terminie zarząd zleci usunięcie reklam i kosztami obciąży tych, którzy reklam nie usunęli, nie ponosząc odpowiedzialności za ich zniszczenie. Problem powinien być rozwiązany na zebraniu wspólnoty podjętą uchwałą, której projekt powinien przedstawić zarząd. Można ewentualnie przedstawić wspólnocie projekt uchwały w którym określone byłyby stawki opłat za reklamę w zależności od jej powierzchni.

reklama

Data publikacji:

Eksperci:

Igor Bąkowski

Radca prawny

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

FC NIKMARK

Agencja Marketingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »