| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Wspólnota mieszkaniowa > Zarządca we wspólnocie mieszkaniowej

Zarządca we wspólnocie mieszkaniowej

Właściciele lokali tworzący dużą wspólnotę mieszkaniową są zobowiązani do powołania jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Mogą też powierzyć zarząd zarządcy licencjonowanemu

Zarządcą licencjonowanym jest osoba fizyczna mająca zawodowa licencję nadaną w trybie przepisów Ustawy o gospodarce nieruchomościami do zarządzania nieruchomościami. Przedsiębiorca, czyli osoba prawna może świadczyć usługi w takim zakresie, o ile zarząd będzie wykonywany przez osoby fizyczne będące zarządcami licencjonowanymi. Taki zarządca działa na podstawie umowy o zarządzaniu nieruchomością, zawartej ze wspólnotą mieszkaniową. Umowa taka musi mieć formę pisemną pod rygorem nieważności, a o jej istotnych warunkach decyduje wspólnota uchwałą właścicieli lokali.

Zakres uprawnień i obowiązków zarządcy wynika z umowy, z przepisów Ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz z Ustawy o własności lokali, a także z innych ustaw, jeżeli umowa określającą sposób zarządu nie stanowi inaczej. Wynagrodzenie z tytułu sprawowanego zarządu określa umowa o zarządzanie nieruchomością.

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Do obowiązków zarządcy należy:
• stosowanie przepisów prawa,
• przestrzeganie standardów zawodowych,
• wykonywanie czynności zarządzania ze szczególną starannością, właściwą dla ich zawodowego charakteru,
• ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody, które mogą wyniknąć w związku z wykonywaniem czynności zarządzania.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Ustawa o własności lokali wskazuje, że w przypadku, gdy zarząd nie został powołany lub pomimo powołania nie wypełnia swoich obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel lokalu może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd, który określi zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie. Sąd odwoła zarządcę, gdy ustaną przyczyny jego powołania.

Jeżeli w terminie dwóch lat od dnia wyodrębnienia własności pierwszego lokalu w nieruchomości, w której liczba lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych jest większa niż siedem, właściciele lokali nie dokonają wyboru zarządu ani nie powierzą zarządu nieruchomością wspólną w umowie zawartej w formie aktu notarialnego, to ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd może żądać dotychczasowy zarządca nieruchomości, sprawujący zarząd nieruchomością w dniu, w którym wyodrębniono własność pierwszego lokalu i który kontynuował zarząd tą nieruchomością przez okres co najmniej dwóch lat.

Wniosek o wyznaczenie zarządcy przymusowego składa się do sądu rejonowego, właściwego dla miejsca położenia nieruchomości, który w postępowaniu nieprocesowym, zgodnie przepisami kodeksu postępowania cywilnego oraz z udziałem pozostałych właścicieli i po przeprowadzeniu rozprawy orzeka co do wniosku. Ustanawiając zarządcę przymusowego, którym z reguły będzie jeden z właścicieli, sąd określa zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie, zobowiązując go przy tym do składania okresowych sprawozdań z wykonywanego zarządu. Sąd odwołuje zarządcę, gdy ustana przyczyny jego powołania. Może to uczynić na wniosek każdego z właścicieli, zarządcy nie będącego właścicielem oraz z urzędu. W sprawach dotyczących zarządcy przymusowego nie przysługuje skarga kasacyjna.

Zobacz również serwis: Spółdzielnia mieszkaniowa

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ22
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Pałucki Trusiński Hermelin

Kompleksowa obsługa przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem Infor.pl »