| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Umowy > Umowa z pośrednikiem w obrocie nieruchomościami

Umowa z pośrednikiem w obrocie nieruchomościami

Z usług pośredników w obrocie nieruchomości korzystamy coraz częściej. Ze względu na oszczędność czasu oraz profesjonalną obsługę. Ważne jest jednak aby umowa została sporządzona w odpowiedniej formie - na piśmie.

Zapisz się na nasz newsletter

W przypadku umów pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zwykła forma ustna nie wystarczy. Musi być ona zawarta w formie pisemnej, w przeciwnym razie umowa uznana jest nieważną. Pośrednik, który przystąpił do wykonywania czynności pośrednictwa, mimo że nie zawarł umowy pośrednictwa, naraża się na odpowiedzialność zawodową.

Zazwyczaj treść pośrednictwa opracowywana jest przez pośredników. Ich długość oraz poszczególne zapisy mogą być różne. Jednak dla dobra konsumenta ważne jest jej dokładne przeczytanie.

Co powinno znaleźć się w umowie

1. Strony umowy

W umowie powinny być dokładnie określone strony transakcji, czyli osoby korzystającej z usług pośrednika oraz samego pośrednika. Przedsiębiorca nie musi sam podpisywać umów, może udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej (np. pracownikowi, który nie musi mieć uprawnień pośrednika) do zawierania ich w jego imieniu. Musi to jednak zostać odnotowane w umowie. Oprócz wskazania pośrednika, który jest odpowiedzialny zawodowo za jej wykonanie należy również wymienić:

  • numer licencji pośrednika,
  • zamieszczenie oświadczenia o posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa.

2. Przedmiot umowy, czyli jakie czynności wykonuje pośrednik

Umowa precyzuje to co strony ustaliły wcześniej i do wykonania jakich czynności się zobowiązały. Przez umowę pośrednictwa pośrednik lub przedsiębiorca, który prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa (właściciel agencji nieruchomości, biura nieruchomości) zobowiązuje się do dokonywania dla zamawiającego (sprzedającego/kupującego nieruchomość, wynajmującego/najemcy, wydzierżawiającego/ dzierżawcy nieruchomości) czynności zmierzających do zawarcia przez niego oczekiwanej umowy, natomiast zamawiający zobowiązuje się do zapłaty ustalonego w umowie (kwotowo lub jako procent od ceny) wynagrodzenia.

Umowa pośrednictwa to umowa starannego działania. Pojęcie to polega przede wszystkim na powinność dokonania przez pośrednika pewnych obowiązków m.in. oględzin przedmiotu pośrednictwa oraz zapoznania się z jego dokumentacją.

Przedsiębiorca, który trudni się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami, w zakresie wykonywanej umowy może:

  • mieć wgląd oraz pobierać odpowiednie odpisy, wypisy, zaświadczenia zawarte w księgach wieczystych, ewidencji gruntów, kartotece lokali i budynków, ewidencji sieci uzbrojenia terenu, planach miejscowych, studiach uwarunkowań, decyzjach o warunkach zabudowy, rejestrach członków spółdzielni mieszkaniowych, ewidencji ludności. – bez pełnomocnictwa od właściciela danej nieruchomości.

Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów, pośrednik ma obowiązek ich weryfikacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »