| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Spółdzielnia mieszkaniowa > Jakie znaczenie w umowie mają postanowienia dotyczące gwarancji jakości?

Jakie znaczenie w umowie mają postanowienia dotyczące gwarancji jakości?

Postanowienia dotyczące gwarancji powinny zostać zawarte w umowie ustanowienia odrębnej własności lokalu spółdzielczego, gdyż na ich podstawie w przyszłości strony będą miały możliwość dochodzenia swoich roszczeń z tytułu gwarancji obejmującej tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

Należy wskazać, że gwarancja będzie obowiązywała w przypadku, kiedy strony uregulują tę kwestię wyraźnie w umowie. Jednakże nazwę gwarancja można stosować w umowie zamiennie z nazwą rękojmia lub inną nazwą. Z gwarancją zawsze mamy do czynienia, gdy sprzedawca w umowie zobowiązał się do usunięcia w określonym terminie wszelkich wad fizycznych rzeczy.

Zobacz również: Czy gwarancja jakości stanowi istotny element umowy o budowę lokalu mieszkalnego?

Należy pamiętać o tym, iż termin na ujawnienie wady wynosi rok – licząc od dnia, kiedy rzecz została wydana nabywcy. Jednakże termin ten w umowie można za zgodą stron przedłużyć.

Strony mogą określić w umowie uprawnienia nabywcy w przypadku pojawienia się wad rzeczy. Jeśli strony tychże postanowień nie zamieszczą w umowie to nabywcy przysługiwać będzie z tego tytułu prawo do żądania naprawienia wszelkich wad, a następnie prawo do wyznaczenia odpowiedniego terminu w celu ich usunięcia.

Zobacz również serwis: Spółdzielnia mieszkaniowa

Regułą jest, że odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko i wyłącznie wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy – pod warunkiem, że w umowie nie zastrzeżono inaczej. Ponadto sprzedawca zobowiązany jest usunąć powstałe wady na swój koszt.

Reasumując powyższe rozważania dotyczące kwestii znaczenia w umowie postanowień obejmujących zagadnienia związane z gwarancją jakości należy wskazać, iż w przypadku, kiedy sprzedawca dokonał istotnych napraw, które są objęte gwarancją – termin gwarancji od momentu zwrotu rzeczy naprawionej nabywcy biegnie od początku. Natomiast w sytuacji, kiedy nabywca z powodu wad lokalu nie może korzystać z niego, zaś wady te nie był istotne – to termin ulegnie przedłużeniu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ŻAKIEWICZ ADWOKACI Kancelaria Prawa Karnego i Gospodarczego Sp. k.

Ekspert prawa karnego, karno-skarbowego oraz procedury karnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »