| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Prawo budowlane > Państwowa Straż Pożarna

Państwowa Straż Pożarna

Państwowa Straż Pożarna jako formacja, mająca na celu rozpoznawanie zagrożeń pożarowych, pełnienie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych oraz przygotowanie do działań ratowniczych, jest uprawiona do zajęcia stanowiska pod względem spełnienia przez obiekt wymagań ochrony przeciwpożarowej jeszcze przed dopuszczeniem go do użytkowania. Działalność kontrolna Państwowej Straży Pożarnej dotyczy zarówno fazy uzgodnień projektów budowlanych, jak również fazy tzw. odbioru budynku, czyli kontroli zakończonych prac budowlanych.

Uzgadnianie projektów budowlanych pod względem ochrony przeciwpożarowej

Inwestor lub architekt powinien uzgodnić gotowy projekt budowlany z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, który następnie zatwierdzi zawarte w nim rozwiązania pod względem spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej. Podstawę uzgodnienia projektu z przepisami o ochronie przeciwpożarowej będą stanowić m.in. dane dotyczące: powierzchni i liczby kondygnacji z podziałem na sfery pożarowe, parametrów pożarowych występujących substancji palnych, oceny zagrożenia wybuchem pomieszczeń oraz przestrzeni zewnętrznych, warunków ewakuacji i oświetlenia awaryjnego, a także związane z doborem właściwych urządzeń przeciwpożarowych w obiekcie budowlanym (np.: stałych urządzeń gaśniczych i gaśnic przenośnych, dźwiękowego systemu ostrzegawczego, dźwigów potrzebnych do potrzeb ratowniczych) oraz zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru.
Nadzór nad działalnością rzeczoznawców sprawuje Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej przy pomocy Komendantów Wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej. Zaś każdy rzeczoznawca będzie zobowiązany do przesłania, w terminie 14 dni od dnia uzgodnienia, zawiadomienia o uzgodnieniu projektu budowlanego do właściwej Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej.

Zobacz także: Instytucje współdziałające w czasie katastrof naturalnych

Kontrola zakończonej budowy przed dopuszczeniem do użytkowania

Zgodnie z przepisami Prawa budowlanego inwestor powinien zawiadomić organy Państwowej Straży Pożarnej (najlepiej najbliższą powiatową jednostkę organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej) o zakończeniu budowy obiektu budowlanego oraz o zamiarze przystąpienia do jego użytkowania. W tym celu do zawiadomienia o zakończeniu budowy powinien załączyć:

  • oryginał dziennika budowy;
  •  oświadczenia kierownika budowy: o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami, a także o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy oraz – w razie korzystania – drogi, ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu;
  •  oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania;
  •  protokoły badań i sprawdzeń (np.: opinia kominiarska, opinia dotycząca drożności wentylacji oraz pomiary odporności uziemienia instalacji odgromowej);
  •  potwierdzenie odbioru wykonanych przyłączy do obiektu budowlanego oraz kopię świadectwa charakterystyki energetycznej budynku.

Zobacz też: Bezpieczeństwo przeciwpożarowe

reklama

Data publikacji:

Ekspert:

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Nadzór Państwowej Straży Pożarnej
Nadzór Państwowej Straży Pożarnej

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska SA

Dom Maklerski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »