| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Prawo budowlane > Kiedy płaci się rentę planistyczną?

Kiedy płaci się rentę planistyczną?

Jeżeli w wyniku uchwalenia albo zmiany planu zagospodarowania przestrzennego wartość naszej nieruchomości wzrosła, a my planujemy ją sprzedać zanim minie 5 lat, gmina pobierze od nas opłatę zwaną rentą planistyczną. Jeżeli natomiast w wyniku uchwalenia albo zmiany planu nasza nieruchomość straci na wartości albo nie będzie możliwe jej dotychczasowe wykorzystanie, możemy dochodzić od gminy odpowiednich roszczeń.

Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość naszej nieruchomości wzrosła, i zbywamy tą nieruchomość w terminie 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Dokładna wysokość opłaty ustalana jest w drodze decyzji wydawanej po zbyciu nieruchomości lub – na nasze żądanie – przed jej zbyciem. Wysokość renty planistycznej nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości.

Renty planistycznej nie pobiera się w przypadku nieodpłatnego przeniesienia przez rolnika własności nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego na następcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników albo w ramach działania „Renty strukturalne” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zobacz serwis: Renty

Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać od gminy:
• odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo
• wykupienia nieruchomości lub jej części.

Gmina może w takiej sytuacji zaproponować nam nieruchomości zamienną. W przypadku sprzedaży nieruchomości której wartość uległa obniżeniu w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, jeżeli nie skorzystaliśmy z uprawnień wspomnianych powyżej możemy żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości naszej nieruchomości.

Nasze roszczenia w powyższym zakresie możemy zgłaszać w terminie 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące. Wykonanie przez gminę obowiązku wynikającego z naszych roszczeń powinno nastąpić w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia przez nas wniosku. W przypadku opóźnienia w wypłacie odszkodowania lub w wykupie nieruchomości właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługują odsetki ustawowe. Spory w powyższych sprawach rozstrzygają sądy powszechne. 

Zobacz serwis: Prawo budowlane

Wysokość renty planistycznej jak również odszkodowania z tytułu obniżenia wartości nieruchomości, ustala się na dzień sprzedaży nieruchomości. Zgodnie z ustawą, obniżenie oraz wzrost wartości nieruchomości stanowią różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego a jej wartością, określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, obowiązującego przed zmianą tego planu, lub faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości przed jego uchwaleniem. W odniesieniu do zasad określania wartości nieruchomości stosuje się przepisy o gospodarce nieruchomościami.

Data publikacji:

Ostatnia aktualizacja:

Eksperci:

Igor Bąkowski

Radca prawny

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Renta planistyczna pobierana jest na rzecz gminy.
Renta planistyczna pobierana jest na rzecz gminy.

INFORRB Platforma Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Hipoteczny Familia S.A.

Fundusz Hipoteczny Familia S.A. działa w Polsce od lipca 2010 roku. Oferuje usługę odwróconej hipoteki w formie renty dożywotniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »