| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Podatki > Placówki zdrowotne zapłacą mniejszy podatek od nieruchomości

Placówki zdrowotne zapłacą mniejszy podatek od nieruchomości

Każdy właściciel, posiadacz lub użytkownik wieczysty gruntu, budynku lub budowli związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej zobowiązany jest do zapłaty podatku od nieruchomości. W przypadku działalności związanej z udzielaniem świadczeń zdrowotnych mamy do czynienia ze stawką preferencyjną, czyli obniżoną, wynoszącą 4,16 zł/m² powierzchni użytkowej.

Od 1 stycznia 2003 roku stawką preferencyjną (czyli stawką obniżoną) zostały objęte budynki zajmowane na prowadzenie działalności gospodarczej związanej ze świadczeniem usług medycznych, w tym szpitale i sanatoria.

W przeciągu kilku lat stosowania tych przepisów ugruntowała się praktyka urzędów podatkowych, zgodnie z którą stosowanie stawki obniżonej dotyczy wyłącznie tych pomieszczeń, których przeznaczenie jest bezpośrednio powiązane z celem działania takiej instytucji – udzielaniem świadczeń zdrowotnych.

W praktyce, oznacza to, że np. w przypadku sanatoriów, bardzo niewielki procent ich powierzchni jest objęty stawką preferencyjną. Takie pomieszczenia jak stołówka, recepcja, kuchnia, poczekalnia, baza noclegowa pacjentów czy też inne tylko pośrednio związane z świadczeniem usług medycznych opodatkowane są pełną stawką.
Taka interpretacja przepisów to duże obciążenie dla wszelkich zakładów opieki zdrowotnej. A istnienie pomieszczeń tego typu jest przecież niezbędne do funkcjonowania tych instytucji. I to nie tylko ze względów czysto praktycznych, ale i formalnych (nieuzyskanie wpisu do rejestru i brak możliwości rozpoczęcia działalności).

Zobacz również serwis: Najem

Do Sejmu skierowany został projekt zmieniający to uregulowanie. Nowelizacja miałaby wprowadzić stosowanie obniżonej stawki podatku od nieruchomości do całych budynków, które są przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej związanej z opieką zdrowotną.

Dzięki takim zmianom, preferencyjną stawką objęte zostaną także te części budynku, które na realizację zadań związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych przeznaczone są w sposób pośredni, a więc nie tyko te pomieszczenia, w których świadczy się usługi lecznicze.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK