Lokator nie może kwestionować podwyżki czynszu związanej z kosztami niezależnymi od właściciela tj. opłat za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych. Należy jednak przedstawić mu szczegółowe wyliczenie i podanie przyczyn podwyżki.
Każdego z lokatorów trzeba zawiadomić o planowanej podwyżce. Pismo możemy złożyć na jego ręce osobiście (za pokwitowaniem), lub listem poleconym (jeżeli chcemy być pewni, że przesyłka została doręczona- skorzystajmy z opcji ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru- tzw. „zwrotki”.)
reklama
reklama
Czynsz ulega podniesieniu w terminie równym wypowiedzeniu umowy (co do zasady w takim przypadku 3- miesiące, chyba że strony ustaliły w umowie dłuższy termin), liczonym od dnia doręczenia zawiadomienia.
Każdy lokator może żądać wyjaśnienia podwyżki czynszu i jej uzasadnienia. Konstruując odpowiedź powinniśmy , oprzeć się o
- wysokość inflacji w poprzednim roku
- poniesione koszty utrzymania budynku
- zysk
- czynniki niezależne od właściciela (np. wzrost opłat komunalnych).
Mamy 14 dni na udzielenie wyjaśnień ! Jeżeli nie zdążymy – podwyżka będzie nieważna. W przypadku korespondencji pocztowej (list polecony !) termin biegnie od momentu otrzymania przesyłki od lokatora. My natomiast musimy nadać list w terminie 14 dni – liczy się data stempla pocztowego na potwierdzeniu nadania.
Jeżeli lokator nie zaakceptuje zmiany czynszu (do czego ma prawo), może to prowadzić do dwojakiej sytuacji:
- umowa wygaśnie, (najemca zrezygnuje z mieszkania), lub
- lokator skieruje sprawę do sądu cywilnego (Sąd Rejonowy właściwy dla nieruchomości) o uznanie podwyżki czynszu za nieuzasadnioną.
W sądzie ciężar dowodu spoczywa na wynajmującym. Innymi słowy- to nie najemca uzasadnia nieprawidłowość podwyżki, tylko wynajmujący musi udowodnić, iż była ona zasadna.
Stając przed Sądem musimy liczyć się z koniecznością uzasadnienia naszych racji. Będziemy musieli przedstawić wyliczenia, którymi kierowaliśmy się podczas podnoszenia czynszu. Jeśli są one zgodne z wytycznymi ustawy o ochronie lokatorów (przedstawionymi w niniejszym tekście), zysk zaś który chcemy osiągnąć mieści w rozsądnych granicach, nie powinniśmy się obawiać rozwoju sytuacji.
Kiedy sprzeciw lokatora jest bezzasadny:
- jeżeli czynsz po podwyżce nie przekracza progu z kroku 1
- jeżeli podwyżka mieści się w wysokości średniej rocznej inflacji w roku poprzednim
- jeśli podwyżka wynika ze wzrostu opłat niezależnych od wynajmującego. (np. ostatnia podwyżka cen wywozu śmieci)