| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Najem > Jak rozliczyć najem w firmie?

Jak rozliczyć najem w firmie?

Nie ma wątpliwości, że każde przedsiębiorstwo dokonuje wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jednak przepisy podatkowe ograniczają w wielu przypadkach możliwość pomniejszenia o te wydatki podstawy opodatkowania. Dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorcy mieli świadomość jaka forma opodatkowania jest dla nich najkorzystniejsza i co zrobić, aby ponieść jak najmniejsze koszty.

Podmioty, które wybrały 19 % podatek liniowy do kosztów uzyskania przychodu mogą zaliczyć wydatki związane z utrzymaniem wynajętych składników majątku oraz odpisy amortyzacyjne.

Odpisy amortyzacyjne stanowią część wartości początkowej środka trwałego (może to być budynek, budowla, maszyna, urządzenie) lub wartości niematerialnej i prawnej (m.in. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego), którą podatnik zalicza do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym.

W świetle obowiązujących przepisów przedmiotem najmu rzeczy ruchomych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być samochody osobowe lub inne środki transportu. Jeśli przedsiębiorca nie będzie ponosił dużych kosztów związanych z ich utrzymaniem, to najkorzystniejszym dla niego wyborem jest podatek w formie ryczałtu.

W przypadku, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na wynajem prywatnego mieszkania i umowa najmu nie jest zawierana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, to może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ale jeśli przychód z najmu jest osiągany w ramach działalności gospodarczej, to będzie obowiązany zapłacić podatek obliczany według stawki liniowej. Ponadto przedsiębiorcy wynajmujący majątek firmowy i rozliczający się na zasadach ogólnych muszą ewidencjonować przychody i koszty w księgach rachunkowych lub podatkowej księdze przychodów i rozchodów, zależnie od statusu jaki posiadają.

Warto wiedzieć, że wszelkie wydatki związane z podnoszeniem standardów wynajętego lokalu, uznaje się za koszty uzyskania przychodów. Można do nich zaliczyć m.in. koszty remontu lub wyposażenia, ale pod warunkiem, że w umowie najmu zostanie określone, że to wynajmujący jest obowiązany do ich pokrywania. W przeciwnym wypadku nie skorzystamy z tego przywileju.

Ponieważ usługi najmu rozliczne są regularnie, w okresach rozliczeniowych, to za datę powstania przychodu należy przyjąć ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Sklep zonazielona.pl

proponuje ekskluzywne, designerskie meble i elementy wystroju wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »