| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Kupno - sprzedaż nieruchomości > Jak nie kupić działki w worku

Jak nie kupić działki w worku

Kupowanie nieruchomości nie jest tak powszednie jak zakupy w supermarkecie i pociąga za sobą zdecydowanie większe konsekwencje finansowe. Aby się zabezpieczyć przed późniejszymi niespodziankami, powinniśmy przed zakupem sprawdzić kwestie własności nieruchomości, jak również innych praw osób trzecich, które mogą uprzykrzyć nam życie. W tym celu musimy odwiedzić co najmniej 2 instytucje.

Krok 4: Wnioski

Nie angażujmy się w transakcje dotyczące nieruchomości, nie mających uregulowanej kwestii własności, albo na której ustanowiono niebezpieczne prawa(hipoteka), bądź inne uciążliwe ograniczone prawa rzeczowe (służebności).

Księgi posiadają rękojmię wiary publicznej (uważa się że stan w nich opisany odpowiada rzeczywistości), a także z uwagi na ich ogólną dostępność, uważa się że osoba podnosząca, iż nie wiedziała o faktach wpisanych w księdze nie dopełniła obowiązków i była niestaranna.


CZĘŚĆ DRUGA: MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (URZĄD GMINY/ MIASTA)

Krok pierwszy: Zbieramy informacje.

Aby względnie sprawnie uzyskać informacje dotyczące planu zagospodarowania przestrzennego powinniśmy uzyskać poniższe dane dotyczące naszej nieruchomości ( w tym przypadku gruntowej)

  • nazwę obrębu,
  • numer arkusza mapy,
  • numer działki.

Informacje te możemy uzyskać m.in. z księgi wieczystej. Więc jeśli udaliśmy się już do Sądu wieczysto-księgowego, załatwienie sprawy w urzędzie będzie ułatwione. Jeśli nie, trzeba będzie określić położenie działki najlepiej jak się potrafi, z oznaczeniem adresu, miejscowości, gminy/powiatu.

Sprawdźmy czy nasza gmina uchwaliła plan zagospodarowania terenu. Jeżeli nie, spróbujmy się dowiedzieć jak zaawansowane (o ile w ogóle) są prace nad stworzeniem plany. Jest to istotne np. dla kwestii odrolnienia działki, czy decyzji o warunkach zabudowy.

Krok drugi: Sprawdzamy informacje.

Dla naszych celów nie potrzebujemy wypisu i wyrysu z planu. Potrzebujemy jedynie informacji- a to nie wiąże się z kosztami. Podając w urzędzie gminy (we właściwym referacie/wydziale), najprawdopodobniej uzyskamy konieczne dla nas informacje.

(Niektóre co-nowocześniejsze gminy udostępniają plan zagospodarowania on-line na swoich stronach internetowych)

Na tym etapie, powinniśmy przede wszystkim sprawdzić informacje, które będą w najbliższym czasie decydować o wykorzystaniu naszej nieruchomości.

Jeżeli gmina nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, spróbujmy się dowiedzieć kiedy powstanie, na jakim etapie znajduje się projektowanie.

Możemy również wystąpić o decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu- nie jest do tego wymagany tytuł własności nieruchomości.

Krok trzeci: informacje dla budowy.

informacje istotne z punktu widzenia pozwolenia na budowę:

  • czy obszar w planie zagospodarowania jest przeznaczony na nasze potrzeby: np. na budownictwo mieszkaniowe, zabudowa fabryczną/przemysłową, część usługową.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

HRM partners

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »