| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Kupno - sprzedaż nieruchomości > Chcesz sprzedać nieruchomość – ureguluj podatek od spadków i darowizn

Chcesz sprzedać nieruchomość – ureguluj podatek od spadków i darowizn

Jeśli nabyłeś mieszkanie w drodze spadkobrania lub zasiedzenia – przed jego sprzedażą musisz uregulować kwestie związane z podatkiem od spadków i darowizn. W innym wypadku notariusz nie sporządzi aktu notarialnego.

Kiedy nabycie nieruchomości obciążone jest podatkiem od spadków i darowizn

Co do zasady, podatkiem od spadków i darowizna obciążone jest nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem:

  • dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;
  • darowizny, polecenia darczyńcy;
  • zasiedzenia;
  • nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
  • zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
  • nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

W przypadku nabycia własności nieruchomości (ew. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, czy użytkowania wieczystego) – najbardziej kłopotliwe może okazać się nabycie w drodze dziedziczenia i zasiedzenia (lub na podstawie innego orzeczenia sądu) – w przypadku przekazania własności w drodze czynności prawnej, notariusz pobiera podatek od spadków i darowizn (lub dokonuje zgłoszenia z uwagi na ulgę podatkową) i możemy mieć pewność, że został on uregulowany.

Zobacz także: Zgoda małżonka potrzebna do dokonania sprzedaży nieruchomości

Co zrobić jeśli podatek został uregulowany (lub uzyskaliśmy zwolnienie)

Jeśli zapłaciliśmy podatek od spadków i darowizn z uwagi na nabycie nieruchomości (lub skorzystaliśmy z jednej z ulg podatkowych) – przed dokonaniem jej zbycia musimy wystąpić do urzędu skarbowego, właściwego z uwagi na miejsce położenia nieruchomości, o wydanie zaświadczenia o tym, że nabycie było zwolnione z podatku, podatek został zapłacony lub się przedawnił.

Zaświadczenie nie ulega „przeterminowaniu”, więc możemy o nie wystąpić, nie planując jeszcze sprzedaży (tak żeby w przypadku transakcji już nim dysponować).

Wydanie zaświadczenia wymaga uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17zł.

Z uwagi na konstrukcję momentu powstania obowiązku podatkowego, praktycznie niemożliwe jest jego przedawnienie. W przypadku nieuiszczenia podatku przy nabyciu nieruchomości, złożenie wniosku o stwierdzenie jego przedawnienia może spowodować ponowne powstanie obowiązku podatkowego – z uwagi na powołanie się przed organem podatkowym na fakty nabycia (art.  6 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Jeśli wniosek sporządziliśmy prawidłowo, a z tytułu nabycia uregulowaliśmy podatek od spadków i darowizn – w ciągu 30 dni od otrzymania wniosku, urząd skarbowy powinien wystawić odpowiednie zaświadczenie.

Zobacz także: Jak przygotować nieruchomość na sprzedaż?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.

Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »