| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Kupno - sprzedaż nieruchomości > Pośrednik w obrocie nieruchomościami – dla kogo ten zawód?

Pośrednik w obrocie nieruchomościami – dla kogo ten zawód?

Pośrednik w obrocie nieruchomościami to zawód dla osób dynamicznych i komunikatywnych, którzy lubią ciągły ruch i pracę w zespole. Na czym polega zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami i kto może go wykonywać?

W zasadzie każdy może wykonywać zawód pośrednika nieruchomości, o ile spełnia wymagania stawiane przez prawo (wymagania te zostały w znacznym stopniu złagodzone). Nie trzeba już zdawać trudnych egzaminów przed państwową komisją. Wystarczy posiadać wyższe wykształcenie i odbyć studia podyplomowe z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Konieczne też będzie odbycie półrocznej praktyki. Kandydat musi również spełniać wymóg niekaralności i posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Po złożeniu wniosku do ministra do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej (obecnie jest to Minister Infrastruktury) specjalnie do tego powołana Państwowa Komisja Kwalifikacyjna zajmuje się weryfikacją naszego wniosku.

Zobacz także: Przeniesienie własności nieruchomości a zabezpieczenie wierzytelności

Jeśli spełniliśmy wszystkie przesłanki, otrzymamy decyzję o nadaniu licencji zawodowej. Na ewentualną decyzję odmowną służy nam prawo złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do tego samego ministra. Po uzyskaniu licencji możemy sami otworzyć biuro nieruchomości lub zatrudnić się w takim charakterze u innego przedsiębiorcy. Posiadanie licencji będzie również atutem w aplikowaniu na stanowisko urzędnicze w wydziale zajmującym się gospodarką nieruchomościami.

Obowiązki pośrednika nieruchomości

Bez względu na to, czy zdecydujemy się na samozatrudnienie, czy pracę u kogoś, w zakresie naszych obowiązków może się znaleźć na przykład: telefoniczna i osobista obsługa klienta, pozyskiwanie ofert sprzedaży/wynajmu, praca w dziale reklamy – opracowywanie ofert na targi nieruchomości, do gazet, gablotek reklamowych, folderów, ulotek itp., współpraca z notariuszami, geodetami, urbanistami, zarządcami nieruchomości, rzeczoznawcami majątkowymi, różnego rodzaju instytucjami lub urzędami, współpraca z sądami (w szczególności z wydziałem wieczysto-księgowym), analiza sytuacji na rynku nieruchomości, sprawdzanie stanu prawnego nieruchomości, doradztwo inwestycyjne, zawieranie umów i kontrola ich wykonywania, dokumentowanie przebiegu transakcji, sporządzanie opinii o wartości nieruchomości, sporządzanie opisów nieruchomości, sporządzenie podstawowego rysunku technicznego, dokonywanie oględzin nieruchomości, negocjacje z klientami, pomoc w znalezieniu odpowiedniego kredytu na zakup nieruchomości i wiele innych.

Zobacz także: Zniesienie współwłasności przy sprzedaży nieruchomości

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Kozłowska

Radca prawny, adwokat, specjalista z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »