| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Kupno - sprzedaż nieruchomości > Transakcje związane ze sprzedażą mieszkania u notariusza

Transakcje związane ze sprzedażą mieszkania u notariusza


Aby sprzedaży mieszkania była ważna zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza. Do transakcji notariusz potrzebuje niezbędne dane oraz dokumenty, które należy dostarczyć.

Czy umowa sprzedaży powinna zostać zawarta w formie aktu notarialnego?

Akt notarialny jest dokumentem urzędowym sporządzonym przez notariusza. Notariusz jest osobą zaufania publicznego, który posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne. Można by rzecz, iż notariusz jest gwarantem bezpieczeństwa obrotu prawnego. Z tego też powodu, fakt sporządzenia umowy sprzedaży – zarówno dla nabywcy, jak i zbywcy – przyczynia się do zagwarantowania tym stroną bezpieczeństwa dokonanej transakcji. Podczas transakcji notariusz sporządzi akt notarialny. W tymże dokumencie urzędowym powinny się znaleźć następujące dane:

1. dzień, miesiąc i rok sporządzenia aktu,

2. miejsce sporządzenia aktu,

Zobacz serwis: Kupno - sprzedaż nieruchomości

3. imię i nazwisko i siedzibę kancelarii notariusz,

4. imiona i nazwiska, imiona rodziców i miejsce zamieszkania osób fizycznych, nazwę i siedzibę osób prawnych lub innych podmiotów biorących udział w akcie,

5. imiona i nazwiska, miejsce zamieszkania osób działających w imieniu osób prawnych, ich przedstawicieli lub pełnomocników,

6. oświadczenie stron,

7. stwierdzenie faktów i istotnych okoliczności, które zaszły przy spisywaniu aktu,

Zobacz także: Zadatek a zaliczka przy zakupie nieruchomości

8. stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany,

9. podpisy osób biorących udział w akcie oraz osób obecnych przy jego sporządzaniu,

10. podpis notariusza.

W wyniku sprzedaży nieruchomości – następuje przeniesienie nieruchomości – chociażby dla danej nieruchomości nie była prowadzona księga wieczysta. Wypis aktu notarialnego zawierający wniosek wraz z dokumentami stanowi podstawę wpisu do księgo wieczystej. Notariusz zobowiązany jest przesłać w/w dokumenty właściwemu sądowi wieczysto-księgowemu w terminie trzech dni od sporządzenia aktu.

Zobacz także: Wycena nieruchomości a wysokość kredytu hipotecznego

Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy sprzedaży?

Sprzedający zobowiązany jest dostarczyć notariuszowi następujące dokumenty – potrzebne do zawarcia transakcji sprzedaży nieruchomości:

- zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie – jeżeli kupujący nie zakupi mieszkania za gotówkę,

- zaświadczenie z administracji, że właściciel mieszkania nie ma żadnych zaległości w regulowaniu stałych opłat,

- zaświadczenie z urzędu gminy lub miasta o tym, że w mieszkaniu nikt nie jest zameldowany,

- wypis z księgi wieczystej – jeżeli takowy istnieje,

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Talento

Firma konsultingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »