| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Księga wieczysta i hipoteka > Jak ustanowić hipotekę?

Jak ustanowić hipotekę?

Aby ustanowić hipotekę na rzecz banku, nie musimy udawać się do notariusza. Wpisu w księdze wieczystej dokonujemy w oparciu o dokumenty bankowe.

Jeśli zobowiązujemy się do ustanowienia 2 hipotek, żądania wpisu każdej, umieszczamy w oddzielnej rubryce. – każda podlega też odrębnej opłacie.

  • Wartość przedmiotu żądań:Wpisujemy wartość hipoteki.

Krok 2.3. Wypełniamy formularz: dane wnioskodawcy i uczestnika.

Wnioskodawcą jest jedna osoba, lub podmiot (np. spółka) wnosząca wniosek do sądu. Uczestnikiem postępowania jest osoba której prawo ma być wpisem dotknięte. Zatem w przypadku, gdy kredyt jest brany przez kilka osób, a tylko niektóre z nich są właścicielami lub uprawnionymi do prawa ujawnionego w księdze wieczystej – te osoby otrzymają zawiadomienie o wpisie. Nie jest w tym przypadku potrzebne wskazywanie pozostałych kredytobiorców w formularzu.

Zobacz także: Czy hipoteka może zabezpieczać kilka nieruchomości?

Jeżeli formularz ma za mało pól do wpisania wszystkich uczestników, musimy sięgnąć po formularz KW- WU

Krok 2.4 wypełniamy formularz: załączniki

 Żądanie wpisu prawa w księdze wieczystej opiera się zawsze o jakiś dokument- musimy go załączyć i wskazać w polu załączników. Ponadto musimy wskazać ilość innych formularzy (patrz kroki), które załączamy do wniosku.

Zobacz także: Proces ustanawiania hipoteki

W naszym wypadku będą to :

  • Nasze oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku (jeśli nie stanowi części umowy kredytowej)
  • Oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki przez kredytobiorcę

 Załączamy oryginały -bank powinien nam przedstawić dodatkową kopię dokumentów na cele wpisu do Księgi Wieczystej.

UWAGA: Oznaczając dokument musimy wskazać :

  • nazwę ( np. umowa kredytowa )
  • datę wydania
  • sygnaturę (ostateczną, widniejącą na dokumencie)
  • Bank, który go wydał

Np.: Umowa kredytowa z Bankiem Millenium S.A. z dnia 02.02.2007r. o nr 23251/07,

Krok 3: uiszczamy opłatę.

Opłata za wpisanie jednej hipoteki wynosi 200 zł . Można ją uiścić znakami sądowymi (do kupienia w kasie dowolnego sądu), bezpośrednio w kasie sądu, lub przelewem na rachunek bankowy sądu prowadzącego księgę wieczystą)

Uiszczenie opłaty w postaci znaków opłaty sądowej przez ich naklejenie na wniosek jest pewniejsze o tyle, że dowód wpłaty na konto sądu jest załączany do wniosku później, wobec czego może się zdarzyć, że wniosek zostanie zwrócony z uwagi na nieopłacenie wniosku. Warto zatem w tym przypadku dołączyć do tak opłaconego wniosku dowód polecenia przelewu (może być kserokopia).

Zobacz także: Hipoteka zabezpiecza nie tylko nieruchomość

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Skarbiec

- przygotuj się na coś innego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »