| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Księga wieczysta i hipoteka > Jak ustanowić hipotekę?

Jak ustanowić hipotekę?

Aby ustanowić hipotekę na rzecz banku, nie musimy udawać się do notariusza. Wpisu w księdze wieczystej dokonujemy w oparciu o dokumenty bankowe.

Jeśli zobowiązujemy się do ustanowienia 2 hipotek, żądania wpisu każdej, umieszczamy w oddzielnej rubryce. – każda podlega też odrębnej opłacie.

  • Wartość przedmiotu żądań:Wpisujemy wartość hipoteki.

Krok 2.3. Wypełniamy formularz: dane wnioskodawcy i uczestnika.

Wnioskodawcą jest jedna osoba, lub podmiot (np. spółka) wnosząca wniosek do sądu. Uczestnikiem postępowania jest osoba której prawo ma być wpisem dotknięte. Zatem w przypadku, gdy kredyt jest brany przez kilka osób, a tylko niektóre z nich są właścicielami lub uprawnionymi do prawa ujawnionego w księdze wieczystej – te osoby otrzymają zawiadomienie o wpisie. Nie jest w tym przypadku potrzebne wskazywanie pozostałych kredytobiorców w formularzu.

Zobacz także: Czy hipoteka może zabezpieczać kilka nieruchomości?

Jeżeli formularz ma za mało pól do wpisania wszystkich uczestników, musimy sięgnąć po formularz KW- WU

Krok 2.4 wypełniamy formularz: załączniki

 Żądanie wpisu prawa w księdze wieczystej opiera się zawsze o jakiś dokument- musimy go załączyć i wskazać w polu załączników. Ponadto musimy wskazać ilość innych formularzy (patrz kroki), które załączamy do wniosku.

Zobacz także: Proces ustanawiania hipoteki

W naszym wypadku będą to :

  • Nasze oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku (jeśli nie stanowi części umowy kredytowej)
  • Oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki przez kredytobiorcę

 Załączamy oryginały -bank powinien nam przedstawić dodatkową kopię dokumentów na cele wpisu do Księgi Wieczystej.

UWAGA: Oznaczając dokument musimy wskazać :

  • nazwę ( np. umowa kredytowa )
  • datę wydania
  • sygnaturę (ostateczną, widniejącą na dokumencie)
  • Bank, który go wydał

Np.: Umowa kredytowa z Bankiem Millenium S.A. z dnia 02.02.2007r. o nr 23251/07,

Krok 3: uiszczamy opłatę.

Opłata za wpisanie jednej hipoteki wynosi 200 zł . Można ją uiścić znakami sądowymi (do kupienia w kasie dowolnego sądu), bezpośrednio w kasie sądu, lub przelewem na rachunek bankowy sądu prowadzącego księgę wieczystą)

Uiszczenie opłaty w postaci znaków opłaty sądowej przez ich naklejenie na wniosek jest pewniejsze o tyle, że dowód wpłaty na konto sądu jest załączany do wniosku później, wobec czego może się zdarzyć, że wniosek zostanie zwrócony z uwagi na nieopłacenie wniosku. Warto zatem w tym przypadku dołączyć do tak opłaconego wniosku dowód polecenia przelewu (może być kserokopia).

Zobacz także: Hipoteka zabezpiecza nie tylko nieruchomość

reklama

Data publikacji:

Ostatnia aktualizacja:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Ustanowienie hipoteki.
Ustanowienie hipoteki.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Paszek

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »