| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Księga wieczysta i hipoteka > Jak uzyskać odpis z elektronicznej Księgi Wieczystej?

Jak uzyskać odpis z elektronicznej Księgi Wieczystej?

Księgi wieczyste dokumentują stan prawny nieruchomości i są niezbędne do prawidłowego obrotu. Obecnie trwa proces informatyzacji ksiąg wieczystych, a więc umieszczania ich w centralnej bazie danych, tak żeby można było sprawdzić treść księgi z dowolnego miejsca w Polsce, bez konieczności osobistego udawania się do sądu w danej miejscowości. Niestety nie wszystkie sądy w Polsce zostały objęte informatyzacją. Aby ustalić czy w sądzie w którym chcemy uzyskać odpis są już księgi elektroniczne należy zapytać pracownika sekretariatu ksiąg wieczystych. W zależności od tego inaczej będzie wyglądało nasze staranie się o uzyskanie odpisu. Uwagi poniższe dotyczą uzyskiwania odpisu z księgi elektronicznej. 

Poziom trudności : łatwy

Wymagane rzeczy/dokumenty: formularz wniosku o odpis z księgi wieczystej

79,00 złNowa Księga Wieczysta Informatyzacja rejestru publicznego

Upoważnienie (opcjonalnie)

Koszty: 30 lub 60 zł w zależności od odpisu.

Zobacz także: Odwrócona hipoteka a dożywotnia renta – różnice

Krok 1 : uzyskanie numeru elektronicznej księgi wieczystej

Aby uzyskać numer księgi wieczystej, najprościej jest zadzwonić do Wydziału ksiąg wieczystych w sądzie, który jest właściwy miejscowo dla nieruchomości, którą chcemy sprawdzić (najczęściej jest to sąd znajdujący się w miejscowości, w której znajduje się nieruchomość, lub sąd najbliższy tej miejscowości). Mimo zatem iż księgi wieczyste są jawne i każdy ma dostęp do nich, to nie można uzyskać informacji dot. ksiąg wieczystych jeżeli nie zna się co najmniej nr księgi albo nr działki gruntowej.

Zobacz także: Czy można dokonać umowy darowizny nieruchomości przez pełnomocnika?

Posiadając stary numer (sprzed „migracji” –czyli przeniesienia księgi do systemu informatycznego) wystarczy podać go podczas rozmowy. W innym wypadku, należy liczyć się z koniecznością podania szczegółowych informacji na temat nieruchomości tj. nr działki ewidencyjnej, ew. adres (i numer mieszkania w przypadku odrębnej własności lokalu).

Innym źródłem informacji o tym czy dla nieruchomości jest prowadzona księga wieczysta i jaki ma nr może być starostwo powiatowe prowadzące ewidencję gruntów i budynków.

Numery telefonów do sądów można uzyskać w Internecie, lub pod numerem informacji Telekomunikacji Polskiej (118 913)

Krok 2: Wybór odpisu

W zależności od potrzeb możemy wybrać (oznaczając to w pierwszej rubryce formularzu):

Zobacz także: Jak dokonać darowizny na nieruchomości hipotecznej?

  • Odpis zwykły: wskazuje informacje o nieruchomości na dzień składania wniosku o odpis (30 zł)
  • Odpis zupełny: pokazuje aktualny stan, oraz wszystkie wcześniejsze wpisy w księdze wieczystej (np. poprzednich właścicieli) (60 zł.- uwaga mogą być bardzo obszerne)
  • Zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej: wskazuje, iż księga wieczysta została zamknięta np. wyniku odłączenia wszystkich działek do innej księgi wieczystej (10 zł)

Krok 3: wypełnianie formularza

Formularz możemy uzyskać na stronie ministerstwa sprawiedliwości (www.ms.gov.pl), lub na miejscu w siedzibie sądu/ delegatury.

Wypełnienie formularza sprowadza się do wpisania swoich danych (lub osoby na rzecz której występuje się o odpis – ważne w przypadku „wrzucania” wartości odpisu do kosztów uzyskania przychodu np. pracodawcy), oraz numeru księgi wieczystej.

Aktualizacja: 13.12.2012

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Na wypełnianym formularzu nie może być żadnych poprawek.
Na wypełnianym formularzu nie może być żadnych poprawek.

Personel i Zarządzanie189,00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ15
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

mgr. inż. Bogumił Leśniewski

Specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego

Zostań ekspertem Infor.pl »