| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Księga wieczysta i hipoteka > Jak uzyskać odpis z elektronicznej Księgi Wieczystej?

Jak uzyskać odpis z elektronicznej Księgi Wieczystej?

Księgi wieczyste dokumentują stan prawny nieruchomości i są niezbędne do prawidłowego obrotu. Obecnie trwa proces informatyzacji ksiąg wieczystych, a więc umieszczania ich w centralnej bazie danych, tak żeby można było sprawdzić treść księgi z dowolnego miejsca w Polsce, bez konieczności osobistego udawania się do sądu w danej miejscowości. Niestety nie wszystkie sądy w Polsce zostały objęte informatyzacją. Aby ustalić czy w sądzie w którym chcemy uzyskać odpis są już księgi elektroniczne należy zapytać pracownika sekretariatu ksiąg wieczystych. W zależności od tego inaczej będzie wyglądało nasze staranie się o uzyskanie odpisu. Uwagi poniższe dotyczą uzyskiwania odpisu z księgi elektronicznej. 

Poziom trudności : łatwy

Wymagane rzeczy/dokumenty: formularz wniosku o odpis z księgi wieczystej

Upoważnienie (opcjonalnie)

Koszty: 30 lub 60 zł w zależności od odpisu.

Zobacz także: Odwrócona hipoteka a dożywotnia renta – różnice

Krok 1 : uzyskanie numeru elektronicznej księgi wieczystej

Aby uzyskać numer księgi wieczystej, najprościej jest zadzwonić do Wydziału ksiąg wieczystych w sądzie, który jest właściwy miejscowo dla nieruchomości, którą chcemy sprawdzić (najczęściej jest to sąd znajdujący się w miejscowości, w której znajduje się nieruchomość, lub sąd najbliższy tej miejscowości). Mimo zatem iż księgi wieczyste są jawne i każdy ma dostęp do nich, to nie można uzyskać informacji dot. ksiąg wieczystych jeżeli nie zna się co najmniej nr księgi albo nr działki gruntowej.

Zobacz także: Czy można dokonać umowy darowizny nieruchomości przez pełnomocnika?

Posiadając stary numer (sprzed „migracji” –czyli przeniesienia księgi do systemu informatycznego) wystarczy podać go podczas rozmowy. W innym wypadku, należy liczyć się z koniecznością podania szczegółowych informacji na temat nieruchomości tj. nr działki ewidencyjnej, ew. adres (i numer mieszkania w przypadku odrębnej własności lokalu).

Innym źródłem informacji o tym czy dla nieruchomości jest prowadzona księga wieczysta i jaki ma nr może być starostwo powiatowe prowadzące ewidencję gruntów i budynków.

Numery telefonów do sądów można uzyskać w Internecie, lub pod numerem informacji Telekomunikacji Polskiej (118 913)

Krok 2: Wybór odpisu

W zależności od potrzeb możemy wybrać (oznaczając to w pierwszej rubryce formularzu):

Zobacz także: Jak dokonać darowizny na nieruchomości hipotecznej?

  • Odpis zwykły: wskazuje informacje o nieruchomości na dzień składania wniosku o odpis (30 zł)
  • Odpis zupełny: pokazuje aktualny stan, oraz wszystkie wcześniejsze wpisy w księdze wieczystej (np. poprzednich właścicieli) (60 zł.- uwaga mogą być bardzo obszerne)
  • Zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej: wskazuje, iż księga wieczysta została zamknięta np. wyniku odłączenia wszystkich działek do innej księgi wieczystej (10 zł)

Krok 3: wypełnianie formularza

Formularz możemy uzyskać na stronie ministerstwa sprawiedliwości (www.ms.gov.pl), lub na miejscu w siedzibie sądu/ delegatury.

Wypełnienie formularza sprowadza się do wpisania swoich danych (lub osoby na rzecz której występuje się o odpis – ważne w przypadku „wrzucania” wartości odpisu do kosztów uzyskania przychodu np. pracodawcy), oraz numeru księgi wieczystej.

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Na wypełnianym formularzu nie może być żadnych poprawek.
Na wypełnianym formularzu nie może być żadnych poprawek.

Monitor Księgowego225.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Praca

Oferty pracy z praca.pl

Ostatnio na forum

Eksperci infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem Infor.pl »