| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Księga wieczysta i hipoteka > Jak uzyskać odpis z papierowej księgi wieczystej?

Jak uzyskać odpis z papierowej księgi wieczystej?

Pomimo wdrażania ambitnego (jak na Polskie warunki) planu umieszczenia ksiąg wieczystych w całości w systemie informatycznym, część wydziałów ksiąg wieczystych nie przystąpiła nawet do migracji. W związku z tą sytuacją co do części nieruchomości, odpis z ich ksiąg wieczystych uzyskujemy na starych zasadach.

Stopień trudności: niski

Wymagane dokumenty: brak

Koszty: 6 zł za każdą stronę księgi wieczystej- zazwyczaj ok. 30 złotych

Krok pierwszy: informacje

Aby rozpocząć starania o odpis z księgi wieczystej, musimy posiadać numer księgi. W przypadku starych ksiąg jest to sam ciąg cyfr, bez żadnych oznaczeń literowych np. 123456 (w odróżnieniu od księgi elektronicznej której numer kształtuje się np.WA4M/00012345/9).

Zobacz także: Wniosek o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej

Jeżeli nie posiadamy numeru, będziemy musieli go ustalić. Pomocny może okazać się telefon do właściwego wydziału wieczysto-księgowego - pomimo bowiem faktu, iż sama księga jest papierowa, ewidencja ksiąg jest skomputeryzowana, wyszukiwanie ksiąg nie zajmuje dużo czasu. Jeśli nie, spróbujmy zadzwonić do starostwa i sprawdzić w ewidencji gruntów i budynków.

Postarajmy się ustalić ilość stron na jaką składa się nasza księga- pozwoli to ustalić opłatę

Krok drugi : piszemy wniosek

W przypadku ksiąg papierowych nie korzystamy z formularzy przewidzianych dla odpisów elektronicznych.

Sami sporządzamy wniosek, w którym musi się znaleźć:

  • Nasze dane osobowe : imię, nazwisko, adres
  • Oznaczenie sądu i wydziału wieczystoksięgowego
  • Oznaczenie: wniosek o wydanie odpisu z księgi wieczystej.

Wnosimy o wydanie odpisu z księgi wieczystej o numerze: ….. prowadzonej przez sąd rejonowy w …. xxx Wydział Ksiąg wieczystych

Pamiętajmy o podpisaniu wniosku!

Wniosek opłacamy znakami sądowymi, lub przelewem na rachunek sądu. Wysokość zależy od ilości stron w księdze i zazwyczaj wynosi 30 złotych. Sugerowalibyśmy dokonywanie opłat w tej wysokości.

Zobacz także: Jak dokonać darowizny na nieruchomości hipotecznej?

W przypadku przelewu, do wniosku musimy załączyć potwierdzenie dokonania wpłaty (np. wydruk z konta internetowego, czy druk z poczty/ banku)

Krok czwarty: składamy wniosek.

Wniosek możemy wnieść zarówno pocztą, jak i osobiście w siedzibie sądu. Wniosek składamy we właściwym pokoju wydziału wieczysto księgowego Sądu rejonowego. ( do ustalenia w sądzie). Możemy próbować umówić się na określony termin odbioru księgi (później monitować telefonicznie).


  W odróżnieniu od ksiąg elektronicznych(odpisy wydawane w zasadzie „od ręki”), na odpis z księgi papierowej można czekać nawet do 3 tygodni.

Krok piąty: odbieramy odpis

Odbiór wniosku nastąpi w ustalonym terminie (jeśli rzecz jasna go ustaliliśmy) za okazaniem dowodu osobistego. Możemy również pisemnie upoważnić inną osobę do odbioru.

Jeśli nie chcemy/ nie możemy odebrać odpisu w sądzie, zostanie on nam przesłany listem poleconym, na adres wskazany we wniosku.

Zobacz także: Odwrócona hipoteka a dożywotnia renta – różnice

Uwagi:

-księgę uzyskamy jedynie w wydziale właściwym miejscowo dla nieruchomości

- długi okres oczekiwania na odpis

+ treści zawarte w papierowej księdze wieczystej są łatwiejsze do odczytania dla osoby „niewtajemniczonej” niż te zawarte w wersji elektronicznej.

Zobacz także: Wniosek o wpis hipoteki umownej do księgi wieczystej

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Dowson Holdings Limited

Optymalizacja podatkowa, konta i spółki zagraniczne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »