| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Księga wieczysta i hipoteka > Jak uzyskać odpis z papierowej księgi wieczystej?

Jak uzyskać odpis z papierowej księgi wieczystej?

Pomimo wdrażania ambitnego (jak na Polskie warunki) planu umieszczenia ksiąg wieczystych w całości w systemie informatycznym, część wydziałów ksiąg wieczystych nie przystąpiła nawet do migracji. W związku z tą sytuacją co do części nieruchomości, odpis z ich ksiąg wieczystych uzyskujemy na starych zasadach.

Stopień trudności: niski

Wymagane dokumenty: brak

Koszty: 6 zł za każdą stronę księgi wieczystej- zazwyczaj ok. 30 złotych

Krok pierwszy: informacje

Aby rozpocząć starania o odpis z księgi wieczystej, musimy posiadać numer księgi. W przypadku starych ksiąg jest to sam ciąg cyfr, bez żadnych oznaczeń literowych np. 123456 (w odróżnieniu od księgi elektronicznej której numer kształtuje się np.WA4M/00012345/9).

Zobacz także: Wniosek o wpis hipoteki przymusowej do księgi wieczystej

Jeżeli nie posiadamy numeru, będziemy musieli go ustalić. Pomocny może okazać się telefon do właściwego wydziału wieczysto-księgowego - pomimo bowiem faktu, iż sama księga jest papierowa, ewidencja ksiąg jest skomputeryzowana, wyszukiwanie ksiąg nie zajmuje dużo czasu. Jeśli nie, spróbujmy zadzwonić do starostwa i sprawdzić w ewidencji gruntów i budynków.

Postarajmy się ustalić ilość stron na jaką składa się nasza księga- pozwoli to ustalić opłatę

Krok drugi : piszemy wniosek

W przypadku ksiąg papierowych nie korzystamy z formularzy przewidzianych dla odpisów elektronicznych.

Sami sporządzamy wniosek, w którym musi się znaleźć:

  • Nasze dane osobowe : imię, nazwisko, adres
  • Oznaczenie sądu i wydziału wieczystoksięgowego
  • Oznaczenie: wniosek o wydanie odpisu z księgi wieczystej.

Wnosimy o wydanie odpisu z księgi wieczystej o numerze: ….. prowadzonej przez sąd rejonowy w …. xxx Wydział Ksiąg wieczystych

Pamiętajmy o podpisaniu wniosku!

Wniosek opłacamy znakami sądowymi, lub przelewem na rachunek sądu. Wysokość zależy od ilości stron w księdze i zazwyczaj wynosi 30 złotych. Sugerowalibyśmy dokonywanie opłat w tej wysokości.

Zobacz także: Jak dokonać darowizny na nieruchomości hipotecznej?

W przypadku przelewu, do wniosku musimy załączyć potwierdzenie dokonania wpłaty (np. wydruk z konta internetowego, czy druk z poczty/ banku)

Krok czwarty: składamy wniosek.

Wniosek możemy wnieść zarówno pocztą, jak i osobiście w siedzibie sądu. Wniosek składamy we właściwym pokoju wydziału wieczysto księgowego Sądu rejonowego. ( do ustalenia w sądzie). Możemy próbować umówić się na określony termin odbioru księgi (później monitować telefonicznie).


  W odróżnieniu od ksiąg elektronicznych(odpisy wydawane w zasadzie „od ręki”), na odpis z księgi papierowej można czekać nawet do 3 tygodni.

Krok piąty: odbieramy odpis

Odbiór wniosku nastąpi w ustalonym terminie (jeśli rzecz jasna go ustaliliśmy) za okazaniem dowodu osobistego. Możemy również pisemnie upoważnić inną osobę do odbioru.

Jeśli nie chcemy/ nie możemy odebrać odpisu w sądzie, zostanie on nam przesłany listem poleconym, na adres wskazany we wniosku.

Zobacz także: Odwrócona hipoteka a dożywotnia renta – różnice

Uwagi:

-księgę uzyskamy jedynie w wydziale właściwym miejscowo dla nieruchomości

- długi okres oczekiwania na odpis

+ treści zawarte w papierowej księdze wieczystej są łatwiejsze do odczytania dla osoby „niewtajemniczonej” niż te zawarte w wersji elektronicznej.

Zobacz także: Wniosek o wpis hipoteki umownej do księgi wieczystej

reklama

Data publikacji:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jeżeli nie posiadamy numeru księgi wieczystej musimy go ustalić.
Jeżeli nie posiadamy numeru księgi wieczystej musimy go ustalić.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Konieczny Grzybowski Polak sp. k.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »