| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Dom i działka > Formalności u notariusza w obrocie nieruchomościami

Formalności u notariusza w obrocie nieruchomościami

Sprzedaż/kupno/darowizna nieruchomości zawsze wiążą się ze sporządzeniem aktu notarialnego, w celu zachowania ważności powyższych czynności (za wyjątkiem umowy przedwstępnej ). Wizyta u notariusza, poza koniecznością dokonania opłat: taksy notarialnej i podatku od czynności cywilno- prawnych wiąże się również z kilkoma formalnościami koniecznymi do skutecznego sporządzenia aktu.


Stopień trudności: niski

Koszty: zmienne

Wymagane dokumenty

  • dowód tożsamości,
  • Wypis z księgi wieczystej
  • Wypis i wyrys z plany zagospodarowania przestrzennego
  • Inne wskazane przez notariusza.

Wybór notariusza jest zawsze pozostawiony stronom umowy. W polskim prawie nie ma żadnej „rejonizacji” notariuszy w związku z położeniem nieruchomości. Możemy więc, sporządzić umowę sprzedaży domu w Zakopanem u notariusza w Suwałkach.

Wybór notariusza możemy uzależnić od wysokości opłaty jaką naliczy za sporządzenie aktu (taksa notarialna określa MAKSYMALNE wynagrodzenie), chociaż nie liczmy na duże różnice. Wybierając notariusza powinniśmy więc bardziej kierować się tym, czy może nas umówić na sporządzenie aktu w terminie nam odpowiadającym- np. jeśli kontrahent dysponuje niewielką ilością czasu.

W przypadku zawierania umowy z osobą obłożnie chorą/ niepełnosprawną, akt można sporządzić również poza kancelarią notarialną , w miejscu wskazanym przez strony : np. w domu – należy o tym jednak na wstępie powiadomić notariusza.

Numery telefonów i adresy kancelarii notarialnych najłatwiej znaleźć w Internecie- np. na stronach okręgowych izb notarialnych, lub w panoramie firm.

Umawiając się na spotkanie z notariuszem, dowiedzmy się jakie dokładnie dokumenty będziemy musieli przedstawić w celu sporządzenia umowy. (zależy to od wielu czynników- np. rodzaju umowy, czy nieruchomości, sposobu wcześniejszego uzyskania tytułu własności)

Wymagane będzie przede wszystkim udowodnienie tytuły własności nieruchomości, oraz charakter tej nieruchomości : rolna/budowlana/rekreacyjna.


Do najczęściej wymaganych dokumentów należą:

  • Odpis zwykły z Księgi Wieczystej / umowa notarialna/ postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku/ wyrok sądowy
    • W celu wykazania tytułu własności nieruchomości
  • Wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego/ decyzja o warunkach zabudowy
    • W celu ustalenia czy konieczne będzie sporządzenie umowy warunkowej i powiadomienie Agencji Nieruchomości Rolnych
  • Pełnomocnictwo jeżeli działamy w cudzym imieniu
    • o W celu sprawdzenia naszego umocowania.

Gdy sprzedawana jest nieruchomość rolna, notariusz musi sporządzić dwie umowy: umowę sprzedaży warunkowej i umowę przeniesienia własności. Wszystkie wymagane dokumenty właściciel musi dostarczyć notariuszowi już przed zawarciem umowy sprzedaży warunkowej. O zawarciu tej umowy notariusz zawiadamia Agencję Nieruchomości Rolnych. Dopiero wówczas gdy Agencja nie wykona prawa pierwokupu, notariusz sporządzi umowę przeniesienia własności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

INDOS SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »