Jednak podmioty wskazane w kroku 3 mają zagwarantowaną ulgę określonej wysokości. Mogą jednak wnosić o jej zwiększenie.
Z tego powodu powinniśmy wskazać wszelkie podstawy do możliwej bonifikaty, oraz w miarę możliwości je udokumentować: np.
reklama
reklama
- w przypadku ulgi 90% należy będzie złożyć zaświadczenie o zarobkach
- w przypadku ulgi 50%- jeżeli przysługuje nam z tytułu następstwa prawnego: odpis zupełny z Księgi wieczystej oraz wskazanie i ewentualne załączenie dokumentu:
- umowy notarialnej
- postanowienia o stwierdzeniu nabyciu spadku
- decyzji administracyjnej.
Pozostałą cześć opłaty za przekształcenie, możemy rozłożyć na raty na 10-20 lat, przy oprocentowaniu stopy lombardowej NBP… chyba że chcemy spłacić szybciej.
Zobacz także: Przekroczenie granic sąsiedniego gruntu przy wznoszeniu budynku
Krok 7: składamy wniosek.
Do sporządzonego i podpisanego wniosku załączamy:
- odpis z księgi wieczystej (zwykły- jeśli to my jesteśmy uprawnieni, zupełny jeśli jesteśmy następcami prawnymi)
- dokument potwierdzający nabycie użytkowania wieczystego.
- dokument potwierdzający nasze następstwo prawne ( o ile jest to konieczne)
Krok 8: decyzja i wpis w KW.
Otrzymawszy decyzję możemy dokonać wpisu prawa własności do księgi wieczystej nieruchomości. W tej samej księdze zostanie również wpisana hipoteka przymusowa na rzecz poprzedniego właściciela- zabezpiecza spłacenie opłaty za przekształcenie nieruchomości.
Zobacz także: Świadectwo energetyczne dla budynku
UWAGI
- uprawnione do przekształcenia są podmioty posiadające użytkowanie , bądź będące następcami prawnymi użytkowników wieczystych, w dniu wejścia w życie ustawy (13.10.2005r.) (nie dotyczy to właścicieli lokali i poszkodowanych przez dekret Bieruta).
- każdy uprawniony może wnosić o bonifikatę, nie dla wszystkich jest ona jednak gwarantowana.
- termin na złożenie wniosku o przekształcenie upływa dopiero 31.12.2012 roku
- w przypadku kilku przysługujących bonifikat, obowiązuje najprzystępniejsza dla użytkownika.