| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Dom i działka > Skutki protokołu odbioru technicznego lokalu

Skutki protokołu odbioru technicznego lokalu

Podpisanie protokołu odbioru lokalu jest jednym z elementów procesu inwestycyjnego w zakresie budowy domu czy lokalu. Sam protokół ma niebagatelne znaczenie dla dalszych roszczeń związanych z rękojmią za wady budynku – nie oznacza jednak, że niewskazanie wady w protokole zawsze skutkuje ich utratą.

Rękojmia z tytułu wad budynku i elementów wyposażenia dostarczonych i zamontowanych przez wykonującego wynosi trzy lata od daty wydania lokalu (wadą jest także różnica w powierzchni lokalu wynikająca z porównania zapisów umowy i dokonanego pomiaru).

Z roszczeń można skorzystać w ciągu 30 dni od daty wykrycia wady skutkującej zmniejszeniem wartości lub użyteczności lokalu.

Protokół odbioru jest istotny o tyle, że wskazujemy w nim wszystkie wady, które udało nam się wykryć – pozwoli to nam na zachowanie odpowiedniego terminu od daty wykrycia wady. Nie uwzględnienie w protokole oczywistej  wady – może skutkować uchybieniom terminu (deweloper może skutecznie uznać, że wada została wykryta w dniu odbioru i od tego dnia będzie liczony 30-o dniowy termin).

 Wskazane powyżej terminy nie obowiązują, jeśli deweloper podstępnie zataił wadę lub oświadczył, że ona nie występuje (np. wykorzystał inne, gorsze materiały, niż wynikałoby to z umowy – trudne jednak do wykrycia).

Sprzedawca nie jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które powstały po przejściu niebezpieczeństwa na kupującego, chyba że wady wynikły z przyczyny tkwiącej już poprzednio w rzeczy sprzedanej. Przejście niebezpieczeństwa na kupującego następuje wraz odbiorem lokalu (czyli po sporządzeniu protokołu odbioru) – tzw. wydanie kluczy.

Deweloper nie odpowiada też z tytułu rękojmi za wady znane nabywcy w momencie odbioru (w zakresie w jakim je zaakceptował i nie wnosił o dokonanie odpowiednich napraw).

Roszczenia z tytułu rękojmi za wady lokalu

Kodeks cywilny nie przewiduje specjalnych uprawnień w zakresie rękojmi z tytułu wad nieruchomości, należy więc uznać iż nabywca może:

  • wezwać dewelopera do usunięcia wad w określonym terminie, pod rygorem odstąpienia
  • domagać się zmiany ceny nabycia lub odstąpienia od umowy (nabywca nie może odstąpić, jeśli deweloper niezwłocznie wady usunie, lub przekaże mu inny lokal – wolny od wad –nie dotyczy to jednak sytuacji, w której wymiana lub naprawa danego elementu już raz nastąpiła).

Zobacz także: W jaki sposób deweloperzy kuszą klientów?

Gwarancja jakości

Deweloper może dodatkowo przedstawić nabywcy gwarancję jakości lokalu – bądź wybranych jego elementów – ważną przez określony w niej czas. W oparciu o nią, uprawniony może domagać się naprawienia rzeczy lub dostarczenia nowej wolnej od wad).

Wystawienie gwarancji nie ogranicza praw wynikających z rękojmi za wady rzeczy – uprawniony może wybrać podstawę na jakiej dochodzi roszczeń.

Gwarancja może być skuteczniejsza dla nabywcy gdy jej okres jest dłuższy niż prawa wynikające z rękojmi (które co prawda mogą być dłuższe niż ustawowe – gdy strony tak postanowią, ale w praktyce rozwiązania tego raczej się nie spotyka).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Janiak

Prawnik, ekspert w zakresie prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »