| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Dom i działka > Przekazanie nieruchomości w formie darowizny – krok po kroku

Przekazanie nieruchomości w formie darowizny – krok po kroku

Przekazywanie nieruchomości (mieszkań, działek) – jest nadal popularnym zjawiskiem w obrębie rodziny – przygotowanie się do „przepisania nieruchomości” wymaga jednak pewnych przygotowań i zachowania pewnych formalności.

Sprawdź status nieruchomości i wymagane dokumenty

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy wszystkie rejestry odnoszące się do naszej nieruchomości odpowiadają stanowi rzeczywistemu – i czy dysponujemy odpowiednimi dokumentami związanymi z prawem własności.

Rejestry:

Najważniejszym rejestrem do sprawdzenia są księgi wieczyste. Treść księgi można sprawdzić online na stronie: http://ekw.ms.gov.pl (o ile znamy księgę wieczystą).

29.90 zł100 pytań o obowiązek podatkowy VAT - PDF

Aktualność księgi wieczystej – jest o tyle istotna, że domniemuje się aktualność i prawdziwość danych tam zawartych (rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych).

Brak aktualnych danych w księdze nie jest przeszkodą do dokonania darowizny – może jednak wskazywać, że nie wszystkie procedury związane z nabyciem zostały dopełnione.

Drugim istotnym rejestrem jest ewidencja gruntów i budynków (rejestr dostępny w starostwie) – który jest istotny w przypadku np. nowowydzielonych nieruchomości i nieruchomości, dla których nie jest prowadzona księga wieczysta (wypis i wyrys z ewidencji można otrzymać za opłatą w starostwie powiatowym właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości).

Dokumenty:

W zakresie niezbędnych dokumentów najbardziej istotnymi są dokumenty stwierdzające nabycie przez nas własności nieruchomości – te mogą być trojakie:

  •  umowy (np. umowa darowizny, umowa sprzedaży)
  •  orzeczenia sądów (np. stwierdzenie nabycia spadku, zasiedzenie, zniesienie współwłasności)
  •  decyzje administracyjne (np. podział nieruchomości)

Jeśli nieruchomością władamy bez odpowiedniego tytuły prawnego – np. nigdy nie przeprowadzono postępowania spadkowego, czy stwierdzenia zasiedzenia) – konieczne będzie przeprowadzenie odpowiednich postępowań – ponieważ notariusz nie mając pewności czy jesteśmy właścicielami (w oparciu o dokumenty) – nie dokona czynności.

W przypadku otrzymania nieruchomości w spadku/darowiźnie/drodze zasiedzenia

Jeśli otrzymaliśmy własność nieruchomości w sposób podlegający opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn- musimy dysponować zaświadczeniem z Urzędu skarbowego o uiszczeniu podatku, zwolnieniu od podatku lub jego przedawnieniu odnośnie tej czynności.

Więcej o obowiązku posiadania zaświadczenia: czytaj

Forma umowy i notariusz

Jeśli dysponujemy potwierdzeniem posiadania własności nieruchomości, którą chcemy darować powinniśmy umówić wizytę u notariusza. Zgodnie bowiem z przepisami kodeksu cywilnego – przeniesienie własności nieruchomości w drodze umowy wymaga zachowania formy aktu notarialnego – pod rygorem nieważności umowy. Innymi słowy – przekazując nieruchomość w innej formie (np. pisemnej aby zaoszczędzić na kosztach) – nie będzie skutecznym przeniesieniem własności.

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Budynek. Fot. Fotolia
Budynek. Fot. Fotolia

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń189.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS26
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP)

Organizacja zrzeszająca firmy leasingowe<br /> <br />

Zostań ekspertem Infor.pl »