| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Dom i działka > Niekonstytucyjne wpisy blokują obrót ziemią

Niekonstytucyjne wpisy blokują obrót ziemią

Na skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego za niekonstytucyjne uznane zostały przepisy umożliwiające Agencji Nieruchomości Rolnych odkup nieruchomości. Choć przepisy już nie obowiązują, jak się okazuje, właściciele tych nieruchomości mają znaczne problemy z usunięciem takiego wpisu z księgi wieczystej.

Do czasu wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (29 marca 2010 roku) Agencji Nieruchomości Rolnych przysługiwało prawo odkupu sprzedanej nieruchomości. Agencja, na skorzystanie z tego uprawnienia miała 5 lat od daty sprzedaży. Wpis o prawie odkupu nieruchomości był umieszczany w księdze wieczystej. Obecnie prawo odkupu nie przysługuje już ANR, ale wpisy z ksiąg wieczystych nadal nie zostały usunięte…

Wpis o przysługującym ANR prawie odkupu widnieje w dziale III księgi wieczystej danej nieruchomości. Aby usunąć martwy już wpis należy złożyć do Agencji Nieruchomości Rolnych wniosek o wydanie oświadczenia, w którym wyraża ona zgodę na wykreślenie prawa odkupu. Agencja podkreśla, że będzie rozpatrywała takie wnioski bez zbędnej zwłoki. Należy więc liczyć się z odpowiedzią pozytywną.

W przypadku, gdyby ANR nie wyraziła zgody, należy złożyć wniosek do sądu o uzgodnienie treści księgi wieczystej i rzeczywistym stanem prawnym.

Z odebranym od ANR oświadczeniem, należy udać się do sądu wieczystoksięgowego (właściwego ze względu na położenie nieruchomości), gdzie po uiszczeniu opłaty sądowej, składamy wniosek o wykreślenie prawa odkupu z naszej księgi wieczystej.

Należy pamiętać, że uprzednie złożenie wniosku do ANR jest niezbędne dla wykreślenia wpisu o prawie odkupu z księgi wieczystej. Sam wniosek w sądzie wieczystoksięgowym nie wystarczy – zostanie oddalony.

Problemu nie ma, jeżeli od dnia nabycia nieruchomości minęło 5 lat. Wówczas wystarczy złożyć wniosek, powołując się na upływ 5-letniego terminu.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Złożenie wniosku przez właściciela nieruchomości jest niezbędne. Wydawać by się mogło, że skoro pewne przepisy zostały uznane za niezgodne z Konstytucją, to wykreślenie wpisu powinno nastąpić z urzędu. Niestety ani ANR ani sądy wieczystoksięgowego nie mają do tego prawa. Dla sądów nastręczałoby to wielu problemów natury technicznej. Agencja w ciągu ostatnich 7 lat zawarła ponad 80 tysięcy takich transakcji. Wykreślenie wpisów wiązałoby się z koniecznością sprawdzenia większości ksiąg wieczystych ich dotyczących.

Zobacz serwis: Nieruchomości

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Janiak

Prawnik, ekspert w zakresie prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »