| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Deweloper > Pokrycie przez dewelopera kosztów zawarcia umowy deweloperskiej jako przykład sprzedaż premiowej

Pokrycie przez dewelopera kosztów zawarcia umowy deweloperskiej jako przykład sprzedaż premiowej

Sprzedaż premiowa jest często stosowanym narzędziem marketingowym w praktyce gospodarczej. Przedsiębiorcy chętnie po nią sięgają, dążąc do uatrakcyjnienia swojej oferty sprzedażowej.

Podobnie jest w przypadku deweloperów organizujących akcje promocyjne celem podniesienia zainteresowania ofertą sprzedaży. W ramach prowadzonych akcji promocyjnych potencjalnym klientem deweloperzy oferują zniżki, rabaty, zagraniczne wycieczki, sprzęt RTV czy też pokrycie koszów obsługi notarialnej przy zawieraniu umowy deweloperskiej. Szczególnie ten ostatni rodzaj gratyfikacji ostatnimi czasy wyraźnie przeważa jako dodatkowy bonus w ofercie deweloperskiej. Podjęcie decyzji o skorzystaniu z takiej oferty wraz z bonusem powinno być poprzedzone dokładnym rozpoznaniem jej konsekwencji podatkowych. Warto je zbadać, aby uniknąć niespodziewanych „kosztów” transakcyjnych w postaci obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego. Dokonując zatem zakupu mieszkania z rynku pierwotnego w ramach promocji polegającej na pokryciu przez dewelopera kosztów zawarcia umowy należy dokładnie sprawdzić, czy wartość tej gratyfikacji nie przekracza kwoty 760 zł. Kwota ta stanowi limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku tzw. sprzedaży premiowej. Jej przekroczenie nakłada na płatnika (w naszym przypadku dewelopera) obowiązek naliczenia, pobrania i przekazania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 10 % od wartości nagrody będącej przedmiotem promocji (oczywiście pod warunkiem, gdy wartość ta przekracza 760 zł).

Zobacz serwis: Inwestycje

Praktyka organów podatkowych w przedmiocie sprzedaży premiowej

Polskie organy podatkowe stosowane przez przedsiębiorców w procesie sprzedaży akcje promocyjne, polegające na udzielaniu rabatów, darowaniu klientom nagród o określonej wartości bądź też na partycypacji w określonych kosztach ponoszonych przez kupującego z reguły traktują jako spełniające przesłanki sprzedaży premiowej o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt. 68 wspomnianej ustawy). Dotyczy to również pokrycia przez dewelopera pokrycia wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy deweloperskiej z potencjalnym klientem (będącym osobą fizyczną, która nabywa mieszkania w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą). Potwierdza to wydana 23 stycznia 2015 przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacja indywidualna. Spółka zajmująca się działalnością deweloperską zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej o ocenę co do prawidłowości stanowiska Spółki w zakresie  stosowania w procesie sprzedaży mieszkań programu promocyjnego polegającego na pokrywaniu kosztów (chodzi tu o te koszty, które zgodnie z ustawą deweloperską obciążają nabywcę lokalu mieszkalnego) związanych z zawarciem umowy deweloperskiej. Dyrektor ocenił stanowisko Spółki jako prawidłowe, podkreślając jednocześnie, iż limit zwolnienia wynoszący 760 zł, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 68 ustawy PIT należy liczyć odrębnie wobec każdej otrzymanej przez uczestnika nagrody (tj. odrębnie w odniesieniu do każdej z zawartych umów deweloperskich. Organ podatkowy dokonujący interpretacji wskazał również iż powoływany przepis nie odnosi się „tylko do sprzedaży (premiowej) sensu stricte, o jakiej mowa w art. 535 Kodeksu cywilnego, lecz każdego rodzaju stosunku gospodarczego, w którym profesjonalny przedsiębiorca oferuje konsumentom pewne nagrody dodatkowe jako czynnik motywujący do uczestnictwa w tym stosunku gospodarczy”.

Zobacz serwis: Dom i prawo

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »