| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Nieruchomości > Deweloper > Kiedy deweloper może zarządzać budynkiem?

Kiedy deweloper może zarządzać budynkiem?

Wspólnota mieszkaniowa w nowo wybudowanym budynku powstaje z mocy prawa po wyodrębnieniu i zbyciu przez dewelopera pierwszego lokalu. Do tego czasu zarząd nieruchomością sprawuje deweloper. Deweloper może jednak zagwarantować sobie lub firmie przez siebie wskazanej prawo do sprawowania zarządu przez dłuższy okres, np. 2-3 lat. Czy można się na to nie zgodzić?

Proces wyodrębnienia i zawierania z klientami umów sprzedaży lokali w formie aktu notarialnego zostaje wszczęty przez dewelopera po zakończeniu budowy i uzyskaniu zaświadczeń o samodzielności lokali. Wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy prawa po wyodrębnieniu i sprzedaży pierwszego lokalu. Aby wspólnota w budynku liczącym więcej niż siedem lokali mogła zacząć działać należy zwołać zebranie właścicieli lokali, którzy powinni wybrać jedno- lub kilkuosobowy zarząd, określić wysokość miesięcznej opłaty na pokrycie kosztów zarządu, uchwalić statut wspólnoty i regulamin porządku domowego, uzyskać w urzędach numery NIP i REGON oraz założyć konto bankowe. Do tego czasu zarząd nieruchomością sprawuje deweloper. Po ukonstytuowaniu się wspólnoty nowy zarząd przejmuje od dewelopera formalny zarząd nieruchomością, a deweloper ma obowiązek przekazać mu dokumentację techniczną i prawną nieruchomości.

Często deweloperzy chcą sprawować zarząd nieruchomością dłużej niż do momentu ukonstytuowania się wspólnoty mieszkaniowej, zastrzegając sobie takie prawo w umowach o budowę lokalu lub w umowach zawartych później w formie aktu notarialnego. Na mocy Art. 18 Ustawy o własności lokali, właściciele lokali mogą określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej. Zmiana ustalonego sposobu zarządu nieruchomością wspólną może nastąpić tylko na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza. Należy podkreślić, że nawet, jeśli tylko w pierwszym zawartym akcie notarialnym sprzedaży lokalu został zawarty zapis o powierzeniu zarządu deweloperowi, odnosi on skutek w stosunku do wszystkich kolejnych nabywców lokali.

Zobacz również serwis: Najem

Narzucenie przez dewelopera zarządcy nieruchomości nie oznacza, że właściciele lokali nie mają prawa dokonywać żadnych zmian w tym zakresie. Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu. Cały zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani. Aby do tego doszło konieczne jest zebranie właścicieli, które zwoływane jest przez zarząd na wniosek właścicieli lokali dysponujących co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomości wspólnej.

Ustawa o własności lokali przyznaje właścicielom lokali stanowiących odrębną własność dość dużą swobodę w określeniu sposobu zarządu nieruchomością wspólną, dlatego możemy wymienić dwa rodzaje zarządu: powierzony na podstawie Art. 18 Ustawy o własności lokali, zgodnie z którym właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej oraz zarząd wybrany przez właścicieli lokali w formie uchwały. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. 

Zobacz również serwis: Wspólnota mieszkaniowa

Teoretycznie, możliwe jest, aby równolegle działał licencjonowany zarządca, z którym wspólnota zawarła umowę, oraz zarząd powołany uchwałą właścicieli. Jeśli jednak zakres powierzonych zadań jest szeroki i obejmuje wszelkie sprawy związane z zarządem nieruchomością wspólną, wówczas dualizm w zarządzie nieruchomością wspólną nie jest wskazany i może powodować tylko utrudnienia. Dopuszczalne jest również takie ukształtowanie sposobu zarządu nieruchomością wspólną, na podstawie którego dotychczas istniejący zarząd zostanie przekształcony w radę nadzorczą, a licencjonowany zarządca będzie pełnił funkcję wyłącznie zarządzającego nieruchomością wspólną.

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Ekspert:

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Wspólnota mieszkaniowa w nowo wybudowanym budynku powstaje z mocy prawa po wyodrębnieniu i zbyciu przez dewelopera pierwszego lokalu. Do tego czasu zarząd nieruchomością sprawuje deweloper.
Wspólnota mieszkaniowa w nowo wybudowanym budynku powstaje z mocy prawa po wyodrębnieniu i zbyciu przez dewelopera pierwszego lokalu. Do tego czasu zarząd nieruchomością sprawuje deweloper.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK