| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Finanse > Finanse domowe > Rynek kredytów > Rewolucja w bankowości – płatność telefonem komórkowym

Rewolucja w bankowości – płatność telefonem komórkowym

Rewolucję w bankowości z pewnością wywoła możliwość płatności telefonem komórkowym. Po wprowadzeniu na rynek kart zbliżeniowych, płatność telefonem to kolejny krok do nowoczesnej bankowości.

Według szacunków Open Finance, do końca 2011 roku banki komercyjne wydały łącznie 8,96 mln kart płatniczych w technologii zbliżeniowej. To o ponad 18 proc. więcej niż na koniec trzeciego kwartału ub.r. Blisko 91 proc. (8,13 mln) nośników do płatności bezdotykowych stanowią karty debetowe. Reszta to karty kredytowe (ok. 776 tys.) i gadżety (ok. 54 tys.) takie jak breloki, naklejki i zegarki. I choć liczby te stawiają Polskę w światowej czołówce nowoczesnych płatności, to dotychczasowa dynamika wskazywała, że na koniec 2011 roku całkowita liczba kart zbliżeniowych może przekroczyć 10 mln. Tak się jednak nie stało, między innymi za sprawą wyhamowania tempa przyrostu w największym polskim banku – PKO BP.

Zobacz także: Ile Polacy mają w bankach?

Obecnie co najmniej 23 banki komercyjne wydają karty do płatności bezstykowych. Od grudnia 2011 roku do tego grona dołączył również Credit Agricole (dawniej Lukas Bank). A od 2 stycznia br. Raiffeisen Bank już wszystkie karty wydaje w technologii zbliżeniowej (dotychczas była to tylko część kart debetowych). Wdrażanie płatności bezdotykowych przez kolejne instytucje powoduje systematyczny spadek udziału największych graczy na rynku. Pierwsza piątka pod względem liczby kart zbliżeniowych (PKO BP, Bank Pekao, ING Bank Śląski, BZ WBK i Citi Handlowy) była odpowiedzialna na koniec 2011 roku za 81,7 proc. rynku. To o ponad 4,5 pkt proc. mniej niż kwartał wcześniej.

Właściciele nośników bezstykowych mogą płacić nimi jednorazowo do kwoty 50 zł za pomocą przybliżenia do terminala. Nie wymaga to przekazywania karty sprzedawcy oraz wpisywania kodu PIN. Jest on niezbędny dopiero dla płatności powyżej 50 zł. W przypadku nośników payWave wydanych przez organizację Visa konieczne jest wtedy również umieszczenie karty w terminalu – wymóg ten nie dotyczy kart PayPass, na których widnieje logo MasterCard. Dlatego też nośniki tej drugiej organizacji, która odpowiada za ok. 39 proc. polskiego rynku kart zbliżeniowych, nie muszą mieć kształtu typowego dla kart płatniczych. I tak na przykład możliwe jest płacenie brelokami, naklejkami czy zegarkami. Amatorzy gadżetów znajdą je w ofercie Alior Banku, BZ WBK, ING Banku, mBanku oraz Polbanku.

Zobacz także: Polacy nadal chętnie oszczędzają

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tax Care

Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »