| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Finanse > Finanse domowe > Rynek kredytów > Zakup mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym

Zakup mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym

Zakup mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym wymaga przestrzegania określonych zasad. O jakich dokumentach trzeba pamiętać przy zakupie mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym?

Przygotowując się do zawarcia umowy przedwstępnej, gruntowanie zapoznajemy się z dokumentami nieruchomości, m.in. z odpisem z księgi wieczystej. Ten ostatni dokument można przeglądać na bieżąco w Internecie, dzięki udostępnionej przez Ministerstwo Sprawiedliwości tzw. przeglądarki.

Zazwyczaj sprzedający informują potencjalnych kupujących, że na mieszkaniu ciąży hipoteka, ale możemy sami sprawdzić szczegóły tego zobowiązania – najważniejsze informacje znajdziemy bowiem w III dziale Księgi Wieczystej.

Jeżeli korzystamy z finansowania zewnętrznego (kredytu hipotecznego), już na etapie składania naszego wniosku kredytowego zobowiązani jesteśmy do dołączenia dokumentu, który potwierdzi aktualne saldo zadłużenia kredytu (wystarczy na przykład najświeższy harmonogram spłat kredytu). Musimy zatem pamiętać, aby na chwilę podpisywania umowy przedwstępnej zażądać od zbywców tego dokumentu.

Zobacz także: Europejski Bank Centralny nie zmienił wysokości stóp procentowych

Finalizacja transakcji przebiega następująco:

  1. Jesteśmy gotowi do zawarcia umowy ostatecznej (mamy przygotowane środki lub umowę kredytową potwierdzającą finansowanie zewnętrzne) – informujemy zbywców o naszej gotowości oraz prosimy ich o zamówienie zaświadczenia o kredycie w którym znajdzie się:

- informacja o aktualnym saldzie zadłużenia

- informacja o walucie zadłużenia

- numer rachunku do całkowitej spłaty kredytu

  1. Podpisujemy akt notarialny i uruchamiamy pierwszą transzę środków – przelewamy środki (lub bank uruchamia nasz kredyt) na numer rachunku wskazany w zaświadczeniu o kredycie (czyli spłacamy kredyt zbywców).
  2. Otrzymujemy od sprzedających zaświadczenie o całkowitej spłacie kredytu oraz zgodę na wykreślenie hipoteki.
  3. Udajemy się do sądu wieczystoksięgowego z wnioskiem o wykreślenie hipoteki banku, który udzielił kredytu zbywcom. Musimy do wniosku dołączyć wyżej wymienione dokumenty, są one bowiem podstawą wykreślenia hipoteki.
  4. Przelewamy drugą część środków (lub uruchamiamy kolejną transzę naszego kredytu) bezpośrednio na rachunek sprzedających.

Zobacz także: Banki zwiększyły oprocentowanie lokat

reklama

Data publikacji:

Ekspert:

N Dorfina – niezależni doradcy finansowi

Doradcy finansowi N Dorfina

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zakup mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym wymaga przestrzegania określonych zasad. Fot. Fotolia
Zakup mieszkania obciążonego kredytem hipotecznym wymaga przestrzegania określonych zasad. Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Onwelo

Onwelo to nowoczesna polska spółka technologiczna, która specjalizuje się w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT dla firm z branży finansowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, farmaceutycznej oraz FMCG.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »