| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Finanse > Finanse domowe > Rynek kredytów > Jak banki weryfikują kredytobiorców?

Jak banki weryfikują kredytobiorców?

Skąd banki mają informacje o dziedzinach naszego życia, o których nie wspominaliśmy we wniosku o kredyt? Bardzo możliwe, że przeczytały o tym na "Naszej Klasie" lub innym portalu społecznościowym. Banki powszechnie korzystają z portali społecznościowych, by uzyskać informacje o swoich klientach.

Przeglądają portale 

Jedną z najprostszych metod weryfikowania informacji na temat klienta jest odnalezienie jego profilu na portalu społecznościowym. Według danych Megapanel PBI/Gemius z marca br., „Nasza Klasa” jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce. Miesięcznie z serwisu korzysta 11,8 miliona użytkowników. Ludzie na portalu wstawiają zdjęcia z najbliższą rodziną i chwalą się nowo zakupionym autem czy sprzętem RTV. Klient zamieszczający zdjęcie z dzieckiem i w tym samym czasie deklaruje, że jest osobą bezdzietną może mieć kłopoty z otrzymaniem kredytu. Czasem bank może nas posądzić o posiadanie dzieci na podstawie zdjęć z bratankiem czy córką przyjaciół. Dzieci, alimenty czy samochód traktowane są przez bank jako dodatkowe obciążenia które mogą ograniczyć zdolność kredytową.

Zobacz także: Czy warto refinansować kredyt?

Zaglądają na konta 

Drugim źródłem informacji po portalach społecznościowych jest rachunek bankowy klienta. Bank może sprawdzić czy klient który nie wykazuje dziecka we wniosku, nie dokonuje regularnie zakupów w sklepach dziecięcych. Bank na podstawie naszego rachunku może także dowiedzieć się o zatajonych alimentach które co miesiąc są potrącane z naszego konta. Bank analizując nasze konto może też uzyskać informację czy posiadamy samochód co może stanowić dodatkowe obciążenie domowego budżetu. Korzystanie z różnego typu baz jest powszechną praktyką wśród analityków kredytowych, jednak nadzór usankcjonował ten obowiązek w Rekomendacji T. Mówi ona, że „przy ocenie zdolności kredytowej klienta detalicznego banki powinny korzystać z baz danych w celu weryfikacji poziomu zadłużenia klientów i historii spłat. W tym zakresie banki powinny korzystać z własnych i zewnętrznych baz danych” (Rekomendacja 14). Z informacji, jakie pozyskaliśmy w bankach nie wynika jednak, aby planowały one rozszerzyć zakres weryfikacji klientów. Już teraz powszechnie korzystają bowiem ze wszystkich dostępnych baz.

Zobacz także: Czy można dzielić kredyt z rodzicami?

reklama

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Portale społecznościowe i rachunek bankowy klienta to dla banku wiarygodne źródła weryfikacji.
Portale społecznościowe i rachunek bankowy klienta to dla banku wiarygodne źródła weryfikacji.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

taxonline.pl

Serwis podatkowy PwC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »