| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Finanse > Finanse domowe > Budżet domowy > Reklamacje i bonifikaty od przedsiębiorstwa energetycznego

Reklamacje i bonifikaty od przedsiębiorstwa energetycznego

Każdy z konsumentów ma prawo do otrzymania od przedsiębiorstwa energetycznego dokładnego wyjaśnienia, w jaki sposób naliczone zostały opłaty za gaz. Jeśli zaś przesył gazu został zatrzymany lub konsument nie zgadza się z naliczonymi opłatami ma prawo do reklamacji. W sytuacji gdy przedsiębiorstwo energetyczne nie dotrzyma standardów jakościowych obsługi konsumentów, konsumenci mogą ubiegać się o bonifikaty. W jaki sposób należy złożyć reklamację do przedsiębiorstwa energetycznego? Na jaką bonifikatę może liczyć konsument?

Reklamacje konsumenckie do przedsiębiorstwa energetycznego

Konsument ma prawo złożenia reklamacji do przedsiębiorstwa energetycznego jeśli został pozbawiony stałych dostaw gazu lub jeśli nie zgadza się z naliczoną opłatą za zużycie gazu. Sposób składania reklamacji jest zazwyczaj określony w umowie sprzedaży gazu. Co istotne, przedsiębiorstwo energetyczne nie ma prawa zastrzec terminu reklamacji krótszego niż jeden miesiąc – jeżeli termin reklamacji zgodnie z umową wynosi poniżej jednego miesiąca, uznaje się to za naruszenie interesu konsumentów. Przedsiębiorstwo energetyczne ma czternaście dni na rozpatrzenie reklamacji licząc od dnia jej złożenia. Warto pamiętać, że złożenie reklamacji nie zwalnia konsumenta od zapłacenia rachunku w jego części bezspornej.

Zobacz także: W jaki sposób zmienić sprzedawcę gazu?

Jeżeli reklamacja konsumenta dotyczy przerw w dostawie gazu przedsiębiorstwo energetyczne ma obowiązek niezwłocznie przystąpić do usunięcia problemu z przesyłem gazu.

Bonifikaty od przedsiębiorstwa energetycznego

W sytuacji gdy przedsiębiorstwo energetyczne nie dopełni standardów jakościowych obsługi konsumenta, konsument ma prawo do otrzymania bonifikaty. Bonifikaty są równe ułamkowi przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, które otrzymywane jest w sektorze przedsiębiorstw zgodnie z danymi GUS. W zależności od przyczyny bonifikaty wynoszą – 1/300 wynagrodzenia jeśli przedsiębiorstwo energetyczne odmówiło konsumentowi informacji o planowanym terminie wznowienia przesyłu gazu, który został przerwany z powodu awarii, 1/150 w przypadku niepowiadomienia co najmniej czternaście dni wcześniej o planowanych przerwach w dostawie gazu – dotyczy to odbiorców otrzymujących gaz z sieci przesyłowej lub dystrybucyjne, 1/15 również w przypadku niepowiadomienia czternaście dni wcześniej o planowanych przerwach w dostawie – dotyczy to odbiorców gazu z sieci przesyłowej, 1/30 w przypadku niepowiadomienia przynajmniej siedem dni wcześniej o możliwych zmianach ciśnienia lub innych parametrów. Bonifikaty wypłacane są na wniosek konsumenta a przedsiębiorstwo energetyczne ma trzydzieści dni od daty jego złożenia na rozpatrzenie takiego wniosku.

Zobacz także: Rachunek za gaz – opłaty zaliczkowe i prognozowane

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Jakub Starowicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »