| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Finanse > Finanse domowe > Budżet domowy > Chargeback – usługa, dzięki której można odzyskać pieniądze

Chargeback – usługa, dzięki której można odzyskać pieniądze

Płatności kartą są bezpieczniejsze niż płatność za pomocą gotówki lub przelewu. Jeśli jednak płacąc kartą zostaniemy oszukani, dzięki usłudze Chargeback będziemy mogli odzyskać pieniądze.

Płatność kartą warto wybierać jeśli płacimy za drogi towar czy usługę, które otrzymamy z pewnym opóźnieniem. Dla przykładu jeśli płacimy za wyjazd wakacyjny, nie wiemy jeszcze czy hotel w jakim będziemy mieszkać będzie tak wygodny jak to wynika z ulotki reklamowej. Może się także zdarzyć, że w sklepie internetowym kupimy drogi sprzęt RTV, a w przesyłce otrzymamy coś zupełnie innego niż zamawialiśmy. W przypadku tego typu problemów możemy liczyć na pomoc banku w odzyskaniu pieniędzy, ale jedynie pod warunkiem, że zapłaciliśmy za dany produkt kartą.

Zobacz także: Concierge i CashBack – usługi bankowe, przydatne w okresie wakacyjnym

Jak to jednak możliwe, że bank może oddać nam pieniądze, skoro wina leży nie po jego stronie lecz po stronie nieuczciwego sprzedawcy? Organizacje płatnicze stworzyły specjalne regulacje chroniące posiadaczy kart. Dzięki nim transakcje dokonane kartą mają charakter odwracalny. Takie odwrócenie transakcji to właśnie usługa chargeback.

Zobacz także: Używanie karty za granicą – ile może nas kosztować?

Aby liczyć na taką pomoc należy jednak przestrzegać pewnych zasad. Przede wszystkim należy podjąć próbę kontaktu ze sprzedającym czy usługodawcą i domagać się zwrotu środków lub naprawienia szkody.  Jeśli otrzymamy odpowiedź odmowną lub nie otrzymamy żadnej odpowiedzi, dopiero wtedy należy złożyć reklamację w banku, którzy wydał kartę. Należy w niej opisać zaistniałą sytuację. Jako załącznik warto przedstawić kopię umowy lub inne dokumenty potwierdzające przebieg wydarzeń. Warto także udokumentować nasz wcześniejszy kontakt ze sprzedawcą. Dowodem na to może być np. kopia wysłanej reklamacji lub billing pokazujący, że próbowaliśmy wyjaśnić sprawę telefonicznie.

Dobre udokumentowanie zaistniałej sytuacji znacznie zwiększa szanse na to, że bank zwróci nam pieniądze. Warto więc zbierać dowody zakupu oraz historię komunikacji z kontrahentami.

W jakich przypadkach można liczyć na usługę chargeback?

  1. Gdy klient nie dokonywał transakcji
  • kradzież/zgubienie/przejęcie karty
  • skimming (nielegalne skopiowanie karty)
  • transakcje internetowe
  1. W przypadku błędów przy przetwarzaniu transakcji
  • wielokrotne obciążenie
  • transakcja nieudana
  • zapłata w inny sposób
  • błędna kwota transakcji
  • brak zwrotu na rachunku
  1. Przy reklamacjach związanych z towarem bądź usługą
  • odwołana rezerwacja np.: w hotelu
  • towar niedostarczony/niezgodny z umową
  • usługa niewykonana

Opracowanie własne na podstawie informacji BZ WBK

Jarosław Sadowski
Główny Analityk firmy Expander

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »