| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Budowa i remont > Instalacje > Wentylacja klimatyzacja > Jak wentylować garaż?

Jak wentylować garaż?


Każdy inwestor, który planuje budowę obiektu z dostępnym garażem powyżej kilku stanowisk, zastanawia się, jakie systemy wentylacji powinien zastosować, aby były one tanie, a przede wszystkim zgodne z prawem. Warto rozumieć specyfikę wentylacji garaży i to, w jaki sposób najlepiej zaprojektować i wykonać instalację wyciągu spalin.

Spaliny są bardzo nieprzyjaznym i niewygodnym gazem, który musimy usuwać z każdego pomieszczenia garażu. W jego skład wchodzi głównie niepełny produkt spalania – tlenek węgla, który ma własności duszące i zagraża ludzkiemu życiu. Dodatkowo do tlenku węgla w spalinach można dodać cały wachlarz innych związków trujących – siarczki, tlenki. Gęstość spalin jest większa od gęstości powietrza, co ma zasadniczy wpływa na charakter instalacji wentylacyjnej. Ilość spalin, wytwarzana przez pojazdy, jest zależna od budowy silnika samochodu, jego efektywności spalania oraz czasu, w jakim samochód zaparkował na miejscu postojowym lub wyjechał z garażu. Obliczenia ilości spalin są bardzo trudne, lecz dzięki szacunkowym danym na temat charakterystyki wydzielania się spalin z różnego typu pojazdów jesteśmy w stanie obliczyć je w przybliżeniu. Dodatkowo w garażach otwartych, przy ruchliwej ulicy można się spodziewać napływu zanieczyszczeń z zewnątrz garażu, co powoduje wzrost ich stężenia. 

Zobacz także: Jakie są zanieczyszczenia w instalacjach wentylacyjnych?

System wentylacji garaży składa się z wyciągu mechanicznego powietrza oraz kompensacji powietrzem świeżym. Wyciąg odbywa się na dwóch poziomach – 20 cm od posadzki, gdzie usuwane jest ¾ powietrza i pod sufitem, gdzie usuwa się ¼ powietrza. Podział ten wynika z charakteru spalin (są cięższe od powietrza). W miejsce usuniętego powietrza dostarcza się świeże powietrze kompensujące i wytworzone podciśnienie (zwykły nawiew lub otwory transferowe w ścianach). Praca takiego systemu sterowana jest najczęściej poprzez czujki stężenia tlenku węgla. W momencie podwyższenia stężenia ponad wartość graniczną, wentylacja zaczyna działać.

Wentylację mechaniczną garaży projektuje się na konkretnej ilości powietrza, które ma usunąć spaliny. Ilość powietrza zależna jest od wielkości garażu, ilości spalin i czasu ich generowania. Dla szacunkowych obliczeń można założyć, że wentylacja ma wymusić minimum 10 wymian powietrza w każdej godzinie (strumień powietrza projektowany = liczba wymian * kubatura).

Zobacz także: Dlaczego warto stosować wentylację mechaniczną?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Sklepy KOMFORT S.A.

Sklepy KOMFORT S.A. to największa w Polsce sieć specjalizująca się w sprzedaży pokryć podłogowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »