| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Budowa i remont > Instalacje > Instalacje elektryczne > Zarzut nielegalnego poboru energii – jakie mam prawa?

Zarzut nielegalnego poboru energii – jakie mam prawa?

W niniejszym artykule przedstawiono kilka porad dotyczących sytuacji, w której znalazł się niesłusznie oskarżony o nielegalny pobór odbiorca energii elektrycznej. Podjęcie kilku podstawowych kroków może przyspieszyć wyjaśnienie spornej sytuacji, gdy odbiorca świadomy jest swoich praw i obowiązków.

Wyniki kontroli przeprowadzonych niezgodnie z zapisami ww. rozporządzenia, które zaprezentowano powyżej, nie mogą stanowić podstawy do obciążania odbiorcy opłatami i karami umownymi przewidzianymi przez taryfy i regulaminy OSD.

Kontrole przeprowadzone bez obecności odbiorcy/osoby upoważnionej, nie posiadanie upoważnienia i nie okazanie legitymacji o których mowa w ww. rozporządzeniu, czy brak sporządzonego w dwóch identycznych kopiach protokołu kontroli dla odbiorcy i OSD, to niektóre możliwe błędy w świetle postanowień ww. rozporządzenia, skutkujące nieważnością wyników takich kontroli.

Prawo do przeprowadzania kontroli zawarte zostało również w art. 6. ust. 2. Ustawy prawo energetyczne, z dn. 10.04.1997r. (Dz.U. 2006 nr 89. poz. 625., z późn. zm.), który stanowi, że upoważnionym przedstawicielom przedsiębiorstwa energetycznego: „po okazaniu legitymacji i pisemnego upoważnienia […], przysługuje prawo: […] wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń, gdzie jest przeprowadzana kontrola, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej”. Nie należy jednak mylnie interpretować powyższego zapisu, ponieważ nie wynika z niego bezwarunkowe prawo do przeprowadzenia kontroli, tzn. wymóg obecności odbiorcy/osoby upoważnionej jest w tym zakresie wiążący, gdyż został zawarty w akcie wykonawczym do tej ustawy jakim jest ww. rozporządzenie ministra gospodarki.

Ważną kwestię stanowi również fizyczne utrudnienie dostępu do układów pomiarowo-rozliczeniowych przez osoby nieupoważnione, np. na klatkach schodowych, a więc w częściach wspólnych budynku. Poza przesłanką o zapewnieniu bezpieczeństwa oraz ochrony ludzi i zwierząt przed niebezpieczeństwem porażenia prądem elektrycznym, dostęp ten powinien zostać ograniczony, aby w sposób celowy nie było możliwe zniszczenie lub manipulowanie przy układach pomiarowych (np. zerwanie plomby). Z tych względów wspólnoty mieszkaniowe powinny zadbać o odpowiednie zabezpieczenie, przez zastosowanie specjalnych, zamykanych szafek licznikowych (zgodnie z § 185. ust. 1. Rozporządzenia ministra infrastruktury z dn. 12.04.2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz.U. 2002 nr 75. poz. 690., z późn. zm.).
Jeżeli liczniki energii elektrycznej nie są prawidłowo zabezpieczone, warto poruszyć tą sprawę na zebraniu wspólnoty, aby ta podjęła odpowiednią uchwałę w tej sprawie, zgodnie z Ustawą o własności lokali. W sytuacji, gdy licznik znajduje się w lokalu, to użytkownik lokalu (odbiorca) odpowiedzialny jest za odpowiednie jego zabezpieczenie (zgodnie z § 18. ust. 2. pkt. 5. Rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dn. 16.08.1999r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych, Dz.U. 1999 nr 74. poz. 836., z późn. zm.).

Zobacz także: Kto jest odpowiedzialny za stan techniczny instalacji elektrycznej?

W sytuacjach spornych, kompromisu można również szukać u Rzecznika odbiorców paliw i energii przy Urzędzie Regulacji Energetyki. Jest to organ mogący jedynie pomóc w wyjaśnieniu kwestii spornych, a informacje kontaktowe znaleźć można na stronach internetowych URE. W sposób wiążący, kwestie sporne rozwiązywane mogą być jedynie przez Sądy Powszechne, powinna być to jednak ostateczność.

reklama

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Zgodnie z § 10. ww. rozporządzenia, wejście na teren prywatny odbiorcy i kontrola układów pomiarowych odbywa się przy obecności odbiorcy lub osób przez niego upoważnionych. Kontrola taka odbywać się może w godzinach od 7:00 do 20:00 w dni pracujące (§ 7). Kontrolę przeprowadzają co najmniej dwie osoby, posiadające odpowiednie upoważnienie oraz legitymacjei fot. Adam Górski
Zgodnie z § 10. ww. rozporządzenia, wejście na teren prywatny odbiorcy i kontrola układów pomiarowych odbywa się przy obecności odbiorcy lub osób przez niego upoważnionych. Kontrola taka odbywać się może w godzinach od 7:00 do 20:00 w dni pracujące (§ 7). Kontrolę przeprowadzają co najmniej dwie osoby, posiadające odpowiednie upoważnienie oraz legitymacjei fot. Adam Górski

Legitymacja do przeprowadzania kontroli fot. Adam Górski
Legitymacja do przeprowadzania kontroli fot. Adam Górski

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

CBA

Centralne Biuro Antykorupcyjne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »