| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Budowa i remont > Budowa > Windy i dźwigi > Udźwig windy – jakie mogą być konsekwencje przeciążenia windy?

Udźwig windy – jakie mogą być konsekwencje przeciążenia windy?

W budynkach zbiorowego zamieszkania spotykamy różne windy: stare i nowe. W Polsce prawie 100 tysięcy wind pochodzi z lat 70. i 80. Czy są bezpieczne? Każdy dźwig osobowy ma określoną wartość maksymalnego udźwigu, ale nie wszystkie są wyposażone w czujniki pomiaru tych wartości. Schindler Polska - ekspert w dziedzinie dźwigów osobowych wyjaśnia, jakie mogą być konsekwencje przeciążenia windy?

Wartości maksymalnego udźwigu a czujnik pomiaru

Obecnie w Polsce działa prawie 100 tysięcy wind, z czego znaczna część to urządzenia pochodzące z lat 70. i 80. Dźwigi z tamtego okresu, w przeciwieństwie do nowo montowanych, nie podlegały aż tak restrykcyjnym normom.  Wszystkie dźwigi mają określone wartości maksymalnego udźwigu, ale nie wszystkie są wyposażone w czujniki pomiaru tych wartości. Dlatego też możliwe jest przeładowanie dźwigu. Chcąc jednak wyeliminować takie ryzyko należy przestrzegać kilku podstawowych reguł dotyczących konserwacji, modernizacji i użytkowania. Przede wszystkim użytkownicy nie powinni przekraczać dozwolonej liczby osób (w przepisach określono, że jedna osoba ma wagę 75kg) lub kilogramów, jakie dźwig może przewozić. Informacja o dopuszczalnych wartościach jest umieszczona wewnątrz windy w widocznym miejscu.

Zobacz także: Termomodernizacja budynków mieszkalnych: Wszystko o modernizacji wind

Czy winda ruszy jeśli jest przeciążona?

W przypadku nowych urządzeń ryzyko, że przeciążona winda ruszy, jest znikome, gdyż większość kabin wyposażona jest w precyzyjne czujniki wagi, które w przypadku przeładowania nie uruchomią windy. Dyrektywa dźwigowa 95/16/WE odnosząca się do normy EN-81 określa szczegółowo zasady na jakich nowy dźwig zostaje dopuszczony do eksploatacji. Zostały one opracowane właśnie po to, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo użytkowników. Niestety, w przypadku starszych urządzeń występuje większe prawdopodobieństwo pojawienia się problemów. Dlatego tak ważna jest odpowiednia konserwacja i kontrola, która pozwala uniknąć przykrych sytuacji. Przede wszystkim, spółdzielnie czy wspólnoty mieszkaniowe posiadające w swoich zasobach windy powinny przestrzegać terminów przeglądu urządzeń. Zwykle są to kontrole co maksimum 30 dni, chyba że instrukcja użytkowania dźwigu określa inaczej.

Zobacz także: Jak często należy przeprowadzać przegląd wind w budynkach wielorodzinnych?

reklama

Polecamy artykuły

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Winda. Fot. Fotolia
Winda. Fot. Fotolia

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK