| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Budowa i remont > Budowa > Projekt > Jaki garaż wybrać – w budynku, wolnostojący czy wiatę?

Jaki garaż wybrać – w budynku, wolnostojący czy wiatę?

Wybór garażu to kłopotliwe zadanie. Szukając najlepszego rozwiązania, musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań - czy ma to być garaż wolnostojący, wkomponowany w bryłę domu, czy też wiata? Czy potrzebujemy garaż na jeden, czy więcej samochodów? Ile bram wjazdowych powinien mieć garaż? Jak zaprojektować garaż, aby w przyszłości cieszyć się wszystkimi jego zaletami opowiada arch. Anna Prokopowicz z Pracowni Projektowej ARCHIPELAG.

Jak dopasować garaż do własnych potrzeb?

Decydując się na konkretny garaż musimy wziąć pod uwagę wymiary działki budowlanej, jej orientację względem stron świata oraz sposób zagospodarowania posesji. To te czynniki określają, czy możemy wybudować garaż w bryle budynku, obok niego, poniżej poziomu terenu, czy też zdecydować się na wiatę znajdującą się w pobliżu domu. Należy także zwrócić uwagę na otoczenie naszej działki, a w szczególności na charakter ulicy. Jeśli jest ona ruchliwa, trzeba zadbać o dłuższy podjazd, który umożliwi swobodne manewrowanie w obrębie posesji, tak aby nie trzeba było wjeżdżać na ulicę tyłem.

– Obowiązujące przepisy nie ograniczają powierzchni zabudowy garażu, określają jedynie jego minimalną wysokość (2,2 m) oraz wielkość bramy wjazdowej. Warto pamiętać, że różne samochody mają różne wymiary i to, że dzisiaj mamy Toyotę Yaris, nie oznacza, że za trzy lata nie kupimy sobie kolejnego samochodu albo auta o rozmiarach Volkswagena Sharana,  dlatego dobrze jest wcześniej zastanowić się nad budową garażu dwustanowiskowego – podpowiada arch. Anna Prokopowicz z Pracowni Projektowej ARCHIPELAG.

Zobacz także: Wymagania przeciwpożarowe dla garaży

Planując budowę garażu należy wziąć pod uwagę również umiejętność kierowania samochodem przez innych domowników oraz ich posturę. Jeśli w domu ma mieszkać osoba niepełnosprawna np. poruszająca się na wózku inwalidzkim, powinniśmy dostosować przestrzeń wokół garażu do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Poza tym, każdy garaż powinien być wyposażony w elektryczną instalację oświetleniową oraz w system wentylacyjny. W nieogrzewanym pomieszczeniu wentylację zapewniają otwory wentylacyjne w przeciwległych ścianach lub w ścianie i bramie garażowej.

Fot. ARCHIPELAG

Przepisy wymagają, aby łączna powierzchnia otworów wentylacyjnych nie była mniejsza niż 0,04m² na każde stanowisko (np. dwa otwory wentylacyjne o przekroju 14 x 14 cm lub średnicy 15 cm). Z kolei w garażu ogrzewanym niezbędna jest wentylacja grawitacyjna – radzi architektka.

Zobacz także: Garaż – jak go dobrze zaprojektować?

Garaż zintegrowany z bryłą budynku

Bardzo popularnym rozwiązaniem jest budowa garażu w bryle domu. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest to, że dzięki temu zaoszczędzimy miejsce na działce, co przy obecnych, wysokich cenach gruntów ma niebagatelne znaczenie. Wspólne ściany i instalacje oznaczają także ograniczenie kosztów budowy. Dużą zaletą jest też wygoda takiego rozwiązania – bez względu na warunki atmosferyczne zawsze wsiądziemy do samochodu suchą stopą. Bywa, że inwestorzy obawiają się, że brama garażowa będzie głównym, najbardziej rzucającym się w oczy elementem elewacji frontowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Bielińska-Piechota

Ekspert ds. Kadr i Płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »